Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Boodschappenkar met A-merken 40 procent duurder

27-08-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
140 keer bekeken
  •  
winkelkarretje supermarkt 930x520
Boodschappen zijn het afgelopen jaar flink duurder geworden, blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. De stijging komt vooral op het conto van A-merken. Consumenten die huismerken kopen in plaats van A-merken kunnen ruim 40 procent besparen op hun dagelijkse boodschappen.

Kar met 90 dagelijkse boodschappen

Een kar met 90 dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld 177 euro. Consumenten die hun kar vullen met soortgelijke huismerkproducten, betalen 105 euro. A-merken zijn wel veel vaker in de aanbieding dan huismerken. Voor wie vooral aanbiedingen koopt zal het verschil dus een stuk kleiner zijn, meldt de Consumentenbond.

Geen goedkoopste super aangewezen

De Consumentenbond wijst geen goedkoopste supermarkt aan, over het gehele assortiment. In plaats daarvan is er voor de peiling een opsplitsing gemaakt tussen A-merken en huismerken. A-merken zijn producten zoals bijvoorbeeld Coca-Cola en Douwe Egberts. Huismerken zijn herkenbare productlijnen die qua prijs en kwaliteit gepresenteerd worden als hét alternatief voor een A-merk.

Voordeligste in huismerken en A-merken

Online supermarkt Picnic en sommige winkels van Hoogvliet en Jumbo hebben de laagste prijzen voor A-merken. Zij zijn gemiddeld 5 procent goedkoper. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken. Daar ben je gemiddeld 15 procent minder kwijt.
Aanbiedingen zijn niet meegewogen en bij huismerken kan de kwaliteit verschillen, aldus de Consumentenbond.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!