Boodschappen zijn het afgelopen jaar flink duurder geworden, blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. De stijging komt vooral op het conto van A-merken. Consumenten die huismerken kopen in plaats van A-merken kunnen ruim 40 procent besparen op hun dagelijkse boodschappen.
Kar met 90 dagelijkse boodschappen
Een kar met 90 dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld 177 euro. Consumenten die hun kar vullen met soortgelijke huismerkproducten, betalen 105 euro. A-merken zijn wel veel vaker in de aanbieding dan huismerken. Voor wie vooral aanbiedingen koopt zal het verschil dus een stuk kleiner zijn, meldt de Consumentenbond.
Geen goedkoopste super aangewezen
De Consumentenbond wijst geen goedkoopste supermarkt aan, over het gehele assortiment. In plaats daarvan is er voor de peiling een opsplitsing gemaakt tussen A-merken en huismerken. A-merken zijn producten zoals bijvoorbeeld Coca-Cola en Douwe Egberts. Huismerken zijn herkenbare productlijnen die qua prijs en kwaliteit gepresenteerd worden als hét alternatief voor een A-merk.
Voordeligste in huismerken en A-merken
Online supermarkt Picnic en sommige winkels van Hoogvliet en Jumbo hebben de laagste prijzen voor A-merken. Zij zijn gemiddeld 5 procent goedkoper. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken. Daar ben je gemiddeld 15 procent minder kwijt.
Aanbiedingen zijn niet meegewogen en bij huismerken kan de kwaliteit verschillen, aldus de Consumentenbond.