Boodschappen ook in 2010 goedkoper
24-02-2010
• leestijd 2 minuten
Jumbo Supermarkten verwacht dat de prijzenslag in supermarktland ook dit jaar aanhoudt door een toenemende concurrentie tussen de Nederlandse supers. ,,De consument vaart er uiteindelijk wel bij'', aldus financieel directeur Ton van Veen van Jumbo woensdag.
Na de recente overname van de Super de Boerwinkels is het familiebedrijf uit Veghel definitief doorgebroken als grote speler in het Nederlandse supermarktlandschap. Na de onbetwiste marktleider Albert Heijn zijn Jumbo en C1000 de grootste supermarktketens.
Er is nog wel veel werk aan de winkel voor Jumbo om de nieuwe positie te verankeren. Ruim tweehonderd Super de Boerwinkels worden de komende drie jaar getransformeerd tot Jumbo's. Woensdag gingen de eerste twee omgebouwde Super de Boervestigingen open.
,,Voor de ombouwoperatie gaan we heel zorgvuldig te werk'', aldus Van Veen. ,,Telkens twee winkels per week, rust, evalueren en dan weer twee winkels.'' Van Veen heeft er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. ,,Met de overname van Super de Boer halen we niet alleen winkels, maar ook hele capabele mensen in huis.''
De laatste grote verschuiving in het Nederlandse supermarktlandschap deed zich voor in 1998, toen Laurus werd geboren uit de fusie tussen Super de Boer, Edah en Konmar. Die fusie mislukte.
Hoge verwachtingen van huismerk
Jumbo verwacht de komende jaren, behalve van de ombouwoperatie, veel van de introductie van het eigen huismerk in 2008. Die legde de supermarktketen vorig jaar al geen windeieren. Het bedrijfsresultaat steeg mede dankzij het eigen huismerk met 31 procent tot 46 miljoen euro ten opzichte van 2008.
,,De verdere introductie van het Jumbohuismerk heeft in 2009 zijn beslag gekregen'', aldus Van Veen. De winst werd verder opgekrikt dankzij een bovengemiddelde omzetgroei en door kostenbesparingen.
De omzet van Jumbo steeg vorig jaar met 7 procent naar 1,57 miljard euro. Deels was dit te danken aan de opening van tien nieuwe winkels. Met de Super de Boerwinkels zal de omzet van het supermarktconcern dit jaar meer dan verdubbelen naar 3,5 miljard euro. ANP