Boetes voor onduidelijke energierekeningen
11-01-2018
• leestijd 1 minuten
De energieleveranciers Fenor en Robin Energie sturen nog steeds onduidelijke rekeningen aan hun klanten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft daarom voorwaardelijke boetes opgelegd. Die moeten zij betalen als zij hun zaakjes niet uiterlijk begin volgende maand op orde hebben.
Duidelijkheid facturen
De ACM heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar de duidelijkheid van de facturen van veertig energieleveranciers. Slechts zestien bedrijven bleken op de peildatum van 1 juli rekeningen te sturen die aan de normen voldeden, de rest kreeg opdracht aanpassingen te doen. Drie aanbieders maakten het zo bont dat de toezichthouder met boetes dreigde.
Ondanks waarschuwing nog niet aangepast
Fenor en Robin Energie hebben ondanks die waarschuwing hun facturen nog steeds niet aangepast en hebben nu allebei een zogenoemde last onder dwangsom opgelegd gekregen. Zij moeten uiterlijk 2 februari de energienota's alsnog verbeteren. Iedere dag later kost ze 1000 euro, met een maximum van 50.000 euro. ANP