© KLM
Luchtvaartmaatschappij KLM krijgt een boete omdat het bedrijf te laat of niet rechtstreeks geld terugbetaalde van geannuleerde vliegtickets tijdens de coronacrisis. Ook maatschappijen Cathay Pacific, Singapore Airlines en Air Arabia Maroc krijgen een boete.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deelt de boetes uit, omdat passagiers vrijwel nooit binnen zeven dagen hun geld terugkrijgen, aldus ILT. Verder krijgen de consumenten niet altijd de keuze aangeboden tussen geld terug of een andere vlucht. Daar bovenop krijgen passagiers ook niet voldoende informatie over wat hun rechten zijn.
De hoogte van de boete is momenteel niet bekend. ILT laat weten dat KLM eerst nog de eigen zienswijze kan overleggen. Het boetebedrag wordt op een later tijdstip bepaald volgens de ILT. De boetes hebben als doel "om te voorkomen dat passagiers met lege handen blijven staan als de regels onvoldoende worden nageleefd", aldus ILT.
De topman van KLM laat in een eerste reactie weten dat het bedrijf zorgvuldig naar de situatie gaat kijken en graag in gesprek wil met ILT. Verder benadrukt de KLM-topman dat het bedrijf in de twee ingewikkelde jaren altijd geprobeerd heeft om zo goed mogelijk te zorgen voor de klanten. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!