Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
'Bob jij of Bob ik?', reclamecampagne gaat nog zeker vier jaar door
03-06-2021
•
leestijd 1 minuten
•
415 keer bekeken
•
Al 17 jaar zien we ze langskomen, de BOB-reclames die je moeten aansporen om alleen zonder drank op achter het stuur te kruipen. Ze zullen nog zeker vier jaar te zien blijven, laten initiatiefnemers Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de drankenbranche weten.
De reclamecampagne begon in 2001 met het onderstaande spotje. Sindsdien is er elk jaar een daling geweest in het aantal alcoholincidenten, zegt VVN.
In 15 jaar is het aantal automobilisten dat met te veel drank op achter het stuur zit, meer dan gehalveerd. Toch zag VVN bij de laatste meting in 2019 weer een lichte stijging van het aantal alcoholgerelateerde verkeersincidenten.
Zeg het hardop
Reden voor de importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en VVN om de Bob-campagne door te zetten. Sinds 2015 is de slogan veranderd naar "Ben je Bob, zeg het hardop", om zo te stimuleren vooraf op een feestje kenbaar te maken dat je nog moet rijden. Die boodschap wordt de komende jaren doorgezet om "het niet drinken als je nog moet rijden makkelijker bespreekbaar en tot een zeer breed gedragen norm" te maken. ANP