Black Friday: Hoe word je beïnvloed en wat kun je eraan doen?
23-11-2019
•
leestijd 2 minuten
•
1654 keer bekeken
•
Vrijdag
29 november is het weer zover: Black Friday. Het commerciële Amerikaanse
shopfestijn is al enige tijd terug naar Nederland overgewaaid. Met reclame voor extreme kortingen
wordt de consument overgehaald tot een aankoop. Neuro-marketeer Tim Zuidgeest
weet precies hoe we telkens toch weer worden verleid.
Fear of missing out
De belangrijkste emotie
waar winkels op inspelen is volgens Zuidgeest 'the fear of missing out', oftewel de angst voor afwezig zijn of op anderen achter lopen. Die emotie is veel sterker dan de vreugde bij winst.
En daar maken winkeliers handig gebruik van door een beeld van schaarste te
creëren. We zien bij aanbieding een teruglopende klok of er staat bij dat er
maar een beperkte voorraad is. De boodschap is duidelijk: koop nu, want anders
vis je achter het net.
Black Friday niet één dag, maar anderhalve week
En
zeker online bij grote webshops blijft Black Friday niet meer beperkt tot één
dag. Een week voor 29 november gaan ze al van start met een 'Pre Black Friday'.
Soms zijn er in de week voorafgaand aan de dag zelf al iedere dag aanbiedingen.
En de maandag na Black Friday is het Cyber Monday. Alweer een dag met hoge
kortingen. Winkeliers grijpen volgens neuro-marketeer Zuidgeest iedere kans aan
om consumenten te verleiden met tijdelijke kortingen.
Maand lang shoppen
Maar constateert Zuidgeest,
het gaat niet om anderhalve week, het gaat inmiddels om een hele aaneengesloten
maand van consumeren. Als startpunt is er Black Friday in eind november. Daarna gaan we
over in Sinterklaas en vervolgens ook nog eens Kerstmis. Het begint allemaal net nadat we
eind november ons salaris hebben gekregen. En dat salaris kunnen we lekker gaan uitgeven.
Nepaanbieding of niet?
Vorig jaar constateerde de
Consumentenbond dat het een enkele keer voorkomt dat het tijdens Black Friday
om nepaanbiedingen gaat. Maar bij het doen van aanbiedingen zijn winkeliers in
Nederland wel gebonden aan regels. Bij de 'van-voor' aanbiedingen moet de
'van-prijs' in ieder geval in de 3 maanden voorafgaand aan de aanbieding
daadwerkelijk zijn gehanteerd in de winkel. Maar dat sluit niet uit dat de
korting die we nu als speciale 'Black Friday Korting' krijgen voorgeschoteld,
niet precies dezelfde korting is die we eerder in het jaar ook al krijgen.
Bewapen je tegen het marketinggeweld
Hoewel
bijna iedereen gevoelig is voor het reclamegeweld, kun je jezelf er wel tegen
wapenen, aldus Zuidgeest. Hij geeft de tip vooraf een budget te bepalen en dat
dan te pinnen. Doordat je het geld dan echt moet uitgeven, doet dat meer pijn
dan als je hetzelfde digitaal zou betalen. Ook kun je zodoende beter controle houden over je
uitgaven. Nog een tip: koop dingen die pijn bij jou wegnemen. Als je iets koopt
omdat je er vrolijk van wordt, is die blijdschap vaak van korte duur. Als
je iets koopt dat pijn wegneemt, blijf je op lange termijn gelukkiger.