Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

BKR past werkwijze aan na kritiek

30-04-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
62 keer bekeken
  •  
BKRRRR
Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) heeft zijn werkwijze aangepast na kritiek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De toezichthouder had opmerkingen over de mogelijkheid voor consumenten om gratis inzage te verkrijgen in het kredietregister. BKR biedt dat sinds vorig jaar aan.
De toezichthouder heeft er volgens BKR onder meer op aangedrongen dat de gehele afhandeling van een consumenteninzage voortaan digitaal gaat. Om identiteitsfraude te voorkomen vroeg BKR eerst consumenten schriftelijk hun identiteitsbewijs te overleggen. Ook mag BKR vooraf geen beperkingen stellen aan het aantal gratis inzagen dat een consument in een bepaalde periode doet.

Inzage verlenen

Daarnaast moet BKR consumenten voortaan inzage verlenen bij een mogelijke registratie in externe registers. Het gaat dan bijvoorbeeld om registers die financiële instellingen gebruiken in het kader van de wettelijke verplichting om witwassen, terrorisme en andere criminaliteit tegen te gaan. De stichting werkt hier nog aan.
Een woordvoerder van AP laat weten dat tevens een handhavingstraject is gestart. Dat betekent dat de kwestie mogelijk nog tot boetes of andere sancties kan leiden. De zegsman wilde inhoudelijk niet op de zaak ingaan.
BKR beheert gegevens over leningen en betalingsachterstanden in Nederland. Aan de hand van die gegevens kunnen kredietverstrekkers bepalen of ze iemand een lening verstrekken. ANP

Meer over:

werkwijze, kritiek, bkr
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!