Biodiesel blijkt slechter dan gewone diesel
03-04-2012
• leestijd 2 minuten
Het milieu lijdt meer onder het gebruik van biodiesel op basis van koolzaad, soja- en palmolie dan van normale diesel. Dit blijkt uit een benchmark van het onderzoeksbureau CE Delft, waartoe Greenpeace opdracht toe had gegeven. In Europa wordt deze biobrandstof het meest gebruikt in het verkeer. Beter voor het milieu blijken de biobrandstoffen op basis van afval en restproducten te zijn. De verschillende biobrandstoffen werden vergeleken met gewone diesel, benzine en elektrisch rijden.
Milieubelasting
In het kader van klimaatbeleid moeten biobrandstoffen worden bijgemengd, zo is afgesproken in de Europese Unie. Hier worden echter steeds meer vraagtekens achter gezet. Uit onderzoek is nu dus gebleken dat de eerste generatie biobrandstoffen die gebaseerd zijn op landbouwgassen te belastend zijn voor het milieu. Van klimaatverbetering is hier dus niet bepaald sprake.
Bijmenging
In maart is besloten dat de verplichte bijmenging van biobrandstoffen opgehoogd wordt door staatssecretaris Atsma van Milieu. Kritische vragen werden gesteld en binnenkort besluit de Tweede Kamer of zij hiermee akkoord gaat. De campagneleider bossen van Greenpeace, Kees Kodde, zegt: “Atsma slaat de verkeerde weg in als hij nu geen rem zet op niet-duurzame biodiesel.”
Conclusie
Al met al komt het elektrische rijden als beste uit het onderzoek als het gaat om milieubesparing. Dit is dan wel gebaseerd op het gebruik van duurzame elektriciteit. Ook biobrandstoffen op basis van afval en restproducten doen het beter dan de rest. Het rijden op soja-olie, koolzaadolie, palmolie en zonnebloemolie produceert daarentegen meer CO2 ten opzichte van gewone diesel (als de indirecte CO2-emissie wordt meegerekend). Biodiesel gemaakt van palm- en sojaolie heeft ontbossing in Indonesië en Zuid-Amerika als gevolg. Het zijn voedingsstoffen die cruciaal zijn voor de groei van planten, maar ook deze stoffen raken een keer op en dan kan de landbouw wereldwijd in grote problemen komen. Juist deze biodiesels worden steeds vaker naar Europa geëxporteerd.
Bron:
CE Delft