Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Bijsluiter' tegen impulsaankoop huisdier

12-05-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
hond_aggressief_02.jpg
Verkoopsites voeren een ‘huisdierenbijsluiter’ in om te voorkomen dat via internet impulsief gezelschapsdieren worden aangeschaft.
Dierenleed
De Dierenbescherming en het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren (LICG) constateren dat veel huisdierenleed wordt veroorzaakt door onnadenkendheid bij de aankoop. Internet vergemakkelijkt dat proces.
Het ministerie van Economische Zaken, de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en diverse dierenbeschermingsorganisaties hebben afspraken gemaakt met de marktleider onder de verkoopsites, Marktplaats. Deze roept collega-verkoopsites op het voorbeeld van een huisdierenbijsluiter te volgen.
Week van het huisdier
In de ‘week van het huisdier’ vraagt het LICG vanaf komende zaterdag aandacht voor het gemak waarmee in het internettijdperk dieren worden aangekocht. ,,Te vaak moeten dieren die overhaast zijn aangeschaft na een tijdje alweer weg’’, zegt LICG. De organisatie wijst op haar bijsluiter, die informatie geeft over de verzorging, het gedrag, de kosten van medische verzorging en voeding en de risico's van ziekten en erfelijke aandoeningen. Marktplaats neemt die over.
Asiel
De Dierenbescherming zegt dat huisdieren door impulsaankopen vaak snel worden gedumpt bij de dierenasiels. ,,Er zijn geen aantallen op te plakken, omdat mensen soms ook allergie, onhandelbaarheid of een slechte financiële situatie als reden opgeven.'' ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!