'Bijsluiter' tegen impulsaankoop huisdier
12-05-2014
• leestijd 1 minuten
Verkoopsites voeren een ‘huisdierenbijsluiter’ in om te voorkomen dat via internet impulsief gezelschapsdieren worden aangeschaft.
Dierenleed
De Dierenbescherming en het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren (LICG) constateren dat veel huisdierenleed wordt veroorzaakt door onnadenkendheid bij de aankoop. Internet vergemakkelijkt dat proces.
Het ministerie van Economische Zaken, de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en diverse dierenbeschermingsorganisaties hebben afspraken gemaakt met de marktleider onder de verkoopsites, Marktplaats. Deze roept collega-verkoopsites op het voorbeeld van een huisdierenbijsluiter te volgen.
Week van het huisdier
In de ‘week van het huisdier’ vraagt het LICG vanaf komende zaterdag aandacht voor het gemak waarmee in het internettijdperk dieren worden aangekocht. ,,Te vaak moeten dieren die overhaast zijn aangeschaft na een tijdje alweer weg’’, zegt LICG. De organisatie wijst op haar bijsluiter, die informatie geeft over de verzorging, het gedrag, de kosten van medische verzorging en voeding en de risico's van ziekten en erfelijke aandoeningen. Marktplaats neemt die over.
Asiel
De Dierenbescherming zegt dat huisdieren door impulsaankopen vaak snel worden gedumpt bij de dierenasiels. ,,Er zijn geen aantallen op te plakken, omdat mensen soms ook allergie, onhandelbaarheid of een slechte financiële situatie als reden opgeven.''
ANP