Bijna helft Nederlanders leest ‘kleine lettertjes’ bij aangaan abonnement of contract
25-02-2016
•
leestijd 2 minuten
•
457 keer bekeken
•
Nederlanders die een abonnement of contract afsluiten lezen in de helft van de gevallen de ‘kleine lettertjes’. Dat blijkt uit een onderzoek van juridisch adviesbureau JuroFoon. Veel mensen kampen met frustraties en problemen door het niet (goed) lezen van de ‘kleine lettertjes’ bij het afsluiten van een overeenkomst. Uit onderzoek blijkt nu dat meer dan de helft van de Nederlanders geen moeite doet om de algemene voorwaarden door te nemen.
Onderzoek bij doelgroep
Op basis van de vele vragen over zaken die opgenomen zijn in de algemene voorwaarden, heeft JuroFoon onderzoek gedaan bij haar doelgroep. Bijna driehonderd Nederlanders hebben aan het onderzoek meegedaan. Hiervan blijkt 37,7% achteraf niet volledig op de hoogte te zijn van de opzegtermijn van een aangegaan contract, een garantieperiode bij het kopen van een product of de annuleringsmogelijkheden na aankoop van een product of dienst.
Onduidelijke factuur
Van de respondenten geeft 14,5% aan vooraf niet na te denken over de kleine lettertjes en 2,4% ziet überhaupt het nut hier niet van in. Dat leidt vaak tot spijt bij het ontvangen van een onverwachte of onduidelijke factuur. Er is ook een grote groep mensen die netjes alles doorleest voor ze met een bedrijf of dienst in zee gaan: 45,3% controleert alles wat hij/zij belangrijk vindt.
Verzekeraars helpen
Eind vorig jaar werd al bekendgemaakt dat verzekeraars gaan proberen vanaf 1 januari hun klanten te helpen met klachten rondom de beruchte ‘kleine lettertjes'. Dit geldt in eerste instantie voor zaken als auto- en woonhuisverzekeringen. Maar ben je altijd gebonden aan de algemene voorwaarden, de ‘kleine lettertjes’? Nee, algemene voorwaarden zijn alleen van toepassing wanneer de verkoper van het product of de dienst uitdrukkelijk heeft verwezen naar de algemene voorwaarden en je akkoord bent gegaan met deze voorwaarden bij het afsluiten van de overeenkomst. Bron: Jurofoon