Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bijna helft bedrijven gebruikt sociale media

12-12-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
zakenman_10.jpg
Ruim 40 procent van de bedrijven met minstens tien werknemers maakt gebruik van sociale media zoals Facebook of Twitter. Van de grote bedrijven (500 of meer werknemers) communiceert driekwart via sociale media, bij kleine bedrijven (10 tot 20 werknemers) is dit 36 procent, zo blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Sectoren
Bedrijven in de informatie- en communicatiebranche gebruiken sociale media het meest (79 procent). Ook in de horeca is het percentage hoog (65 procent). In de bouw- en de transportsector is het aandeel veel kleiner (25 procent). Bij de industrie gaat het om een op de drie bedrijven.
Doeleinden
De meeste bedrijven gebruiken sociale media voor het imago en marketingdoeleinden (68 procent). Ruim 40 procent werft personeel, verkrijgt meningen van klanten, of werkt samen met zakenrelaties via sociale media. Informatie uitwisselen binnen het bedrijf en klanten betrekken bij productontwikkeling zijn iets minder vaak gebruikte toepassingen.
Voor de kleine bedrijven is samenwerking met zakenpartners een belangrijke toepassing van sociale media. Grote bedrijven gebruiken de netwerken vaak om personeel te werven of om informatie uit te wisselen binnen het bedrijf.
Populairste sociale netwerken
Sociale netwerken als Facebook en LinkedIn zijn onder bedrijven het populairst. Ruim een op de drie heeft een account bij dergelijke netwerken. Een op de vijf bedrijven plaatst (micro)blogs op bijvoorbeeld Twitter, of deelt filmpjes en foto’s via websites.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!