Supermarkten moeten meer doen om kwetsbare mensen te helpen met de boodschappen. Het lukt nu te veel mensen niet om de boodschappen thuis te laten bezorgen, omdat de bezorgdiensten overbelast zijn of omdat de kosten daarvan te hoog zijn. Dat stelt ouderenorganisatie Anbo vanavond in de uitzending van Kassa.
[Benieuwd naar 'Tips en trucs bij het boodschappen in huis halen?' Lees ze onderaan het artikel]
Volgens directeur Anneke Sipkens van de Anbo moeten supermarkten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en voorrang geven aan kwetsbare mensen. “Als zij echt niet terecht kunnen bij de landelijk georganiseerde bezorgdiensten, moeten lokale supermarkten het stokje overnemen en zelf aan huis bezorgen.”
Uit reacties die bij de Anbo en Kassa binnen komen blijkt dat veel kwetsbare mensen al sinds februari terugvallen op familie en vrienden voor de boodschappen, omdat het vaak niet lukt om de bezorgdienst in te schakelen. Een van hen is Jeanny Nies uit Deurne. Ze heeft corona gehad en kreeg deze zomer te horen dat ze long- en schildklierkanker heeft. “Ik heb de supermarkt in Deurne de situatie uitgelegd, maar die kon niets voor mij betekenen en de bezorgdiensten zitten steeds vol.” Nies valt sinds februari terug op haar zus voor de boodschappen. “Maar zij is chronisch ziek en eigenlijk ook te kwetsbaar om steeds boodschappen voor mij te doen. Het voelt heel bezwarend om voortdurend een beroep op haar te doen.”
Hoge kosten voor bezorgdiensten gehekeld
Alleenstaanden en mensen met een smalle beurs lopen ook aan tegen de kosten om van de bezorgdiensten gebruik te kunnen maken. Bij de Albert Heijn moet je vijftig tot zeventig euro aan boodschappen doen om van de bezorgservice gebruik te kunnen maken afhankelijk van welke dag je kiest en of je een abonnement hebt afgesloten. Bij de Jumbo moet je voor minimaal vijftig euro aan boodschappen doen om te kunnen laten bezorgen. Daar bovenop komen nog bezorgkosten die afhankelijk zijn van het bezorgmoment en geselecteerde actieproducten. “Supermarkten zouden dit bedrag moeten verlagen voor mensen die dit niet kunnen betalen want voor een alleenstaande is dit echt heel veel geld”, aldus Sipkens. “Het is onbegrijpelijk dat dit nog niet is gebeurd. De omzet van supermarkten is het afgelopen jaar nota bene met acht procent gestegen! Daar mag je toch wel wat voor terug verwachten.”
Ook retaildeskundige Paul Moers vindt dat kwetsbare mensen voorrang moeten krijgen. “Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Alle 70-plussers kun je op basis van hun geboortedatum als eerste helpen. Wees een beetje creatief, zet service voorop en ga mensen gewoon helpen. En doe dat gedurende deze crisis gewoon gratis als mensen daar het geld niet voor hebben!”
CBL: Doe boodschappen voor meerdere dagen
Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) laat in een reactie weten dat de bezorgdiensten van supermarkten momenteel op hun maximale capaciteit draaien. Een voorrangsregeling zou ‘privacy-technisch’ niet mogelijk zijn. Het adviseert mensen zo efficiënt mogelijk boodschappen te doen voor meerdere dagen, zodat de bezorgdiensten ontlast worden. Directeur Marc Jansen van het CBL: “Wie het niet lukt om van de bezorgdiensten gebruik te maken, doet er goed aan in gesprek te gaan met de lokale supermarkt. Vraag ook hulp aan vrienden of bekenden en overweeg om met buurtgenoten samen boodschappen te doen, om de kosten te verlagen. Als het echt niet lukt zijn er vrijwilligers van het Rode Kruis op wie je een beroep kunt doen.”
De Anbo vroeg in maart en oktober ook al aandacht voor de overbezette bezorgdiensten. Volgens de organisatie moet er nu echt een oplossing komen omdat steeds meer ouderen de supermarkten weren uit angst voor het gemuteerde Britse virus.
‘AH Compact’
Albert Heijn geeft aan de komende maanden de nieuwe AH Compact-dienst verder uit te breiden. Dat is een gratis bezorgservice voor kleine huishoudens voor bestellingen vanaf 35 euro. Op dit moment kunnen alleen klanten in Nijmegen en Haarlem daarvan gebruikmaken. Wie een bezorgabonnement afsluit, zou gegarandeerd wekelijks de boodschappen thuisbezorgd moeten krijgen.
Lees hier de uitgebreide reacties van Albert Heijn en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Tips en trucs bij het boodschappen in huis halen
1. Lukt het niet om een beroep te doen op vrienden of familie, dan kunnen vrijwilligers van het Rode Kruis je wellicht helpen. Kijk hier voor meer informatie. 2. Vraag hulp en advies aan de lokale supermarkt of die kan helpen met bezorgen of iemand weet die dat voor je kan doen. 3. Weet dat veel supermarkten ook kunnen bezorgen bij een pick-up-point. Het startbedrag om boodschappen te doen is in dat geval lager dan bij een aan huis bestelling. 4. Examinatoren van het CBR helpen ook boodschappen bezorgen. Neem hiervoor contact op met de ouderenbond ANBO. 5. Whapp is een matchingsapp die mensen in de buurt met elkaar verbindt. Je kunt via deze weg een buurtgenoot vragen om hulp. 6. Voor Elkaar in Amsterdam is een vrijwilligersorganisatie waar Amsterdammers kunnen aankloppen voor hulp.
7. Stichting Social Klus is een centrale boodschappenhulp in Roosendaal en Wouw. 8. NL voor Elkaar belooft alle vraag en aanbod op één plek te verzamelen. 9. Op de website van Vraag Elkaar kun je een beroep doen op buurtgenoten. 10. De Lokalist verkoopt en bezorgt de assortimenten van ruim 100 lokale winkeliers in de provincie Utrecht en het grootste deel van Noord-Holland (groot Amsterdam). De producten worden gratis bezorgd met een minimum orderbedrag van 35 euro: Lokalist.nl
11. Doe een beroep op de rijdende supermarkt. Van der Poel levert huis aan huis in de regio Kaag en Braassem, Abbenes, Buitenkaag, Woubrugge en Rijnsaterwoude. 12. De online supermarkt Picnic bezorgt vanaf een bedrag van 35 euro de boodschappen gratis thuis. 13.De nieuwe dienst AH Compact van de Albert Heijn bezorgt ook gratis de boodschappen vanaf een bedrag van 35 euro. Deze dienst is vooralsnog alleen beschikbaar in Haarlem en Nijmegen, maar wordt de komende maanden uitgebreid. Om van de reguliere bezorgservice van de Albert Heijn gebruik te kunnen maken moet je 50 tot 70 euro aan boodschappen doen.
Oproep
Helpt de supermarkt jou niet goed, terwijl je zelf geen boodschappen kunt doen vanwege bijvoorbeeld je leeftijd of een kwetsbare gezondheid? Of loop je tegen te hoge bezorgkosten aan? Laat het ons dan weten want we houden graag vinger aan de pols. Laat het ons weten via een mail naar Kassa@bnnvara.nl. Als je tips hebt om mensen te helpen met de boodschappen, horen wij dat natuurlijk ook graag.