Webwinkels spelen een belangrijke rol in de online veiligheid van de consument. Volgens verschillende cyberdeskundigen laten veel webwinkels echter steken vallen op het gebied van het voorkomen van internetfraude, zeggen zij tegen BNR. De Fraudehelpdesk ziet dat het bedrag dat internetcriminelen hebben buitgemaakt door het hacken van accounts, vorig jaar bijna is verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor.
Webwinkels moeten dus gestimuleerd of zelfs verplicht worden hier meer aandacht aan te besteden. De Fraudehelpdesk spoort aan tot het gebruik van tweestapsverificatie (2FA). Dat houdt in dat de klant bij het inloggen een code krijgt toegestuurd naar een vertrouwd apparaat, vaak het eigen mobiele toestel. Hackers hebben dan aan alleen de gebruikersnaam en het wachtwoord niet meer genoeg om toegang tot iemands account te krijgen, wat frauderen een stuk moeilijker maakt.
Van de negen grootste webshops in Nederland bieden er slechts vier deze extra beveiliging aan. Dat zijn Bol.com, Albert Heijn, Amazon en Picnic. De Bijenkorf, Zalando, Coolblue, Jumbo en Wehkamp geven hun klanten op dit moment nog niet deze mogelijkheid.
"Door dit niet als optie te hebben, stellen deze bedrijven hun eigen belang boven de veiligheid van de klant", zegt privacydeskundige Brenno de Winter. "De beveiliging van persoonsgegevens leg je als bedrijf nu bij de gebruikers neer, bij mensen die daar helemaal niet handig mee zijn. En dat terwijl de gevolgen van het uitlekken groot kunnen zijn. 2FA is eenvoudig te implementeren, en werkt heel goed. Het is zo langzamerhand wel tijd dat het verplicht gesteld wordt."
Bron: BNR/ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!