Betere bescherming bij digitale aankoop in EU
08-06-2017
• leestijd 1 minuten
Consumenten die online een e-book, game, film of digitale dienst in een ander EU-land aanschaffen, krijgen veel betere mogelijkheden om verhaal te halen als de aankoop niet bevalt. Net als bij tastbare producten krijgen ze recht op bijvoorbeeld reparatie, terugbetaling en een garantieperiode.
Gelijkschakeling
De 28 EU-ministers van Justitie sloten donderdag een akkoord over gelijkschakeling van de regels in hun landen. Er moet wel met het Europees Parlement over worden onderhandeld.
Aantonen
Van een klagende consument zal niet langer worden verlangd dat hij aantoont dat een product het niet deed toen hij het kocht. Die verplichting komt in het eerste jaar bij de verkoper te liggen. In het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie uit 2015 was dat overigens twee jaar.
Betalen met persoonlijke gegevens
Ook bij diensten waarbij je ‘betaalt’ met je persoonlijke gegevens, zoals bij Facebook, YouTube, Google of WhatsApp, krijgt de klant meer rechten.
,,Enorme stap vooruit’’
De Europese consumentenorganisatie BEUC sprak alvast van een ,,enorme stap vooruit’’. ,,Als de antivirussoftware of muziekbestanden die je hebt gekocht niet werken, moet je het recht hebben om naar de verkoper te stappen.’’ ANP