Besparen op brandstof én veiliger rijden? Check je autobanden!
23-06-2020
•
leestijd 3 minuten
•
2263 keer bekeken
•
Hoe vaak controleer jij je autobanden? Nu de vakantieperiode eraan komt, is het handig om te weten hoe je deze in goede conditie houdt. Zeker als je lange afstanden gaat rijden. Lees alles over brandstof besparen, slijtage beperken en de juiste bandenspanning in dit artikel.
Constante leegloop
Door de hoge luchtdruk in de band en doordat rubber lucht doorlaat, loopt een band altijd een beetje leeg. Dit komt neer op ongeveer twee tot vijf procent per maand. Een jaar lang je banden op spanning houden zonder lucht toe te voegen, gaat je daarom nooit lukken. Volgens de ANWB rijdt 60 procent van de automobilisten op te zachte banden rond.
Waarom is de goede bandenspanning belangrijk?
Als de banden van je fiets zacht zijn, moet je harder trappen. Te zachte autobanden zorgen er óók voor dat je meer energie verbruikt. Het kost het je al gauw zo’n 150 euro extra aan brandstof op jaarbasis. Zijn de banden zacht geworden of juist te hard opgepompt? Dan gaat het rubberprofiel harder slijten. Omdat autobanden behoorlijk prijzig zijn, doe je er goed aan om regelmatig te checken of de bandenspanning goed is.
Waar vind je wat de juiste bandenspanning is?
Raadpleeg het instructieboekje voor de voorgeschreven spanning voor jouw banden. Ligt die niet meer in je auto? Zoek 'm online op. De meeste automerken hebben een digitale versie van de boekjes online gezet. Kijk anders of er een sticker met de cijfers is bevestigd in de deurstijl aan de bestuurderszijde.
Extra belading? Extra lucht
Ga je met volgepakte koffers en/of mensen op pad? Dan hebben je banden extra lucht nodig. Hoeveel spanning er in een dergelijke situatie nodig is, staat ook in het boekje of op de plaats in de deurstijl die hierboven staat genoemd.
Zomer versus winterbanden
De winterband vraagt vaak wat extra lucht. Dat is iets om rekening mee te houden, mocht je daar aan het eind van het jaar weer mee gaan rijden.
Vergeet het reservewiel niet
Heb je achter in de auto een reservewiel liggen? Ook die moet op spanning blijven. Is het een klein model, een zogenoemde thuiskomer? Die heeft vaak wat meer lucht nodig dan je reguliere band. Kijk hiervoor ook in je instructieboekje.
‘TPMS’ sinds 2014 verplicht in auto’s
Sinds november 2014 moet elke nieuwe personenauto in de Europese Unie over TPMS beschikken. De letters staan voor Tyre Pressure Monitoring System. Anders gezegd: in alle nieuwe auto’s vind je een automatisch controlesysteem van de bandenspanning. Is die te laag? Dan verschijnt er automatisch een waarschuwing op het display van jouw auto. Handig als je bijvoorbeeld een leeglopende band hebt.
Bandenspanningsmeter
Beschikt je auto niet over zo’n modern systeem dat continu de bandenspanning meet? Je kunt voor rond de 15 euro zelf een bandenspanningsmeter kopen, zodat je op elk gewenst moment kunt nagaan of er weer lucht bij moet.
Hoe dik is het profiel nog?
Nieuwe banden onder een personenauto hebben tussen de 7 mm en 9,5 mm profiel. De wettelijke minimale profieldiepte in Europa is 1,6 millimeter. Veiliger is het om je banden bij uiterlijk 2 millimeter dikte te vervangen, zo adviseert de ANWB. Voor winterbanden wordt een minimaal profiel van minimaal 4 millimeter aangeraden.
Controleer de banden op slijtage
Net als bandenspanning is slijtage iets om in de gaten te houden. Versleten banden voeren regenwater slechter af. Het gevolg is dat de wegligging minder wordt. De kans op slippen of aquaplanning neemt toe. Je remweg wordt ook nog eens langer door gladdere banden.
Slijtage asymmetrisch of aan de zijkant?
Neem je asymmetrische slijtage waar, in het midden of aan de buitenkant van een band? Ga dan eens langs bij je garage of bandenspecialist. Dit kan komen door verkeerde bandenspanning of een technisch mankement. Het kan ook zijn dat de band niet goed is gemonteerd op de velg.
Zie je aan de zijkant van de band een scheur of diverse kleinere droogtescheurtjes? Dit kan de voorbode zijn van een lekke band. Blijf hier niet mee rondrijden.