In de studio van Kassa brengt redacteur Frank updates over eerder behandelde onderwerpen en bespreekt hij wat er deze week speelde in de mailbox, op het forum en/of onze sociale media. Deze week: de bereikbaarheid van Booking.com, mooie corona-initiatieven en aflopende dinerbonnen.
Klachten over bereikbaarheid Booking.com
Door de coronacrisis gaan veel binnen- en buitenlandse vakanties en/of (hotel)overnachtingen momenteel niet door. Reisorganisaties en boekingswebsites hebben hun handen vol aan het omboeken en annuleren van boekingen.
Deze week ontvangen we veel klachten over de bereikbaarheid van Booking.com. Ook Marlijn – die via Booking.com een appartement had geboekt in Utrecht – loopt al weken tegen een muur aan. “Ik probeer al sinds 21 maart in contact te komen met Booking. Ik wil een reservering verplaatsen. Ik heb berichten gestuurd, ik heb een mail teruggekregen met een link die niet werkt. Ik heb gebeld, dan krijg je een automatisch bandje en wordt er vervolgens opgehangen. En ik kan niet meer chatten, want ik heb geen boeking meer. Met andere woorden: ik kom níet in contact met ze.”
Booking.com laat in een reactie aan Kassa weten dat het beste hulpmiddel voor klanten die hun reisplannen moeten wijzigen hun Help Centre is.
“Door de huidige omstandigheden en het grote aantal vragen dat onze klantenservice momenteel behandelt kan de reactietijd langer zijn dan normaal, we proberen mensen met de meest nabije reserveringen eerst te helpen. We bedanken klanten voor hun geduld.”
De volledige reactie van Booking.com – met daarin ook een uitgebreid stappenplan – vind je hieronder.
Op ConsuWijzer staat eveneens een uitgebreid artikel over je reisrechten bij het coronavirus. In een ander artikel is informatie te vinden over vouchers, tegoedbonnen en compensaties ten tijde van de coronacrisis.
Corona-initiatieven
Ook deze week lichten we weer een paar mooie corona-initiatieven uit.
De verplegers van het Thomas Jefferson University Hospital houden elkaar – tussen hun zware diensten door – op de been door gezamenlijk (ochtend)gymnastiek en zelfs choreografieën op muziek te doen. Ook vertellen ze op hun Instagram-pagina over hoe hun werkzaamheden in het ziekenhuis er momenteel uitzien.
De 10-jarige Grace uit Almere haakte tachtig hartjes, maakte daar vervolgens kaarten van en bood deze op vrijdagmiddag aan bij een verzorgingshuis in Muiderberg. Alle bewoners én het personeel hebben nu een persoonlijk kaartje ontvangen.
Dinerbon
Door de coronacrisis is het soms lastig om (bijna) aflopende cadeaubonnen te verzilveren. Zo ontvangen we meerdere mails over dinerbonnen die eind mei of begin juni aflopen.
Gerard Spierenburg van de Consumentenbond vertelt: “Als die bon binnenkort verloopt, wacht dan niet te lang. Treed in contact met de partij die de bon heeft uitgegeven. Als Consumentenbond verwachten wij dan ook dat die partij die bon verlengen, zodat je nog tijd genoeg hebt om die uit te geven of besteden op het moment dat de restaurants weer opengaan."
Mi Kassa es su Kassa
De komende tijd komt Kassa iedere dinsdag en donderdag met een nieuw online format: Mi Kassa es su Kassa. Een kersverse show mét een vrolijk randje vanuit de woonkamer van Kassa-presentatrice Amber Kortzorg. Er komen (corona)tips voorbij, mooie initiatieven, gesprekken met mensen die een interessant coronaverhaal willen delen en kijkersvragen behandeld. De eerste aflevering is hier te vinden.
Als je een corona-gerelateerde consumentenvraag hebt, bijvoorbeeld over zelftesten, vouchers, reiskosten of het afsluiten van een hypotheek, mail dan naar kassa@bnnvara.nl. Wellicht zoeken wij het uit.