Het landelijk telefoonnummer voor hulp bij geldzorgen, 0800-8115, wordt steeds vaker gebeld. Dat laat de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) weten. De NSR is een initiatief waarbij veel bedrijven en overheden zijn aangesloten om Nederlanders zo goed mogelijk uit te schulden te houden.
In 2021 ging het om zo'n 7600 bellers en er kwamen elke maand steeds meer telefoontjes van verontruste mensen. Het is volgens een woordvoerster van NSR lastig om conclusies te trekkenm uit de cijfers, omdat de beldienst sinds september 2020 bestaat.
Eén van de meest voorkomende zorg van bellers is moeite hebben met het betalen van de rekeningen. Het ging in veel gevallen om een bedrag van honderden euro's aan vaste lasten, zoals de energierekening en huur. Ondernemers belden vooral omdat ze door de coronamaatregelen een deel van hun werk verloren.
Volgens de woordvoerster worden 95 procent van de bellers doorverwezen naar passende hulp, zoals Humanitas, SchuldhulpMaatje, de gemeente of een financieel adviseur. "In de andere gevallen bieden we een luisterend oor."
In 2019 werd de Nederlandse Schuldhulproute opgericht door verschillende banken. Ze namen het voortouw om schulden te voorkomen bij huishoudens, waardoor ze de handen ineen sloegen met gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Het initiatief is bedoeld om in een vroeg stadium signalen op te vangen van mensen die grote kans hebben om op termijn in financiële problemen te komen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!