Bellen naar klantenservice mag niet duurder zijn dan normale oproepen
03-03-2017
• leestijd 1 minuten
De kosten van bellen naar de klantenservice van een bedrijf mogen niet hoger zijn dan de tarieven voor een gewone oproep. Dat heeft het Hof van Justitie voor de Europese Unie geoordeeld in een zaak met een Duits bedrijf.
Basistarief
De Europese richtlijn schrijft voor dat consumenten telefonisch contact moeten kunnen opnemen met handelaren voor niet meer dan het basistarief. In de rechtszaak werd behandeld wat het 'basistarief' in deze zin betekent.
Winst onbelangrijk
Het Hof oordeelde dat het betekent dat bellen naar de klantenservice niet meer mag kosten dan de oproep naar een gewoon vast of mobiel nummer. Of een bedrijf hiermee winst maakt of niet, maakt niet uit voor de richtlijn.
Drempel
Ook zouden klanten niet meer bellen voor hulp of informatie als het tarief te hoog is, stelt het Hof. In Nederland is het al zo dat het bellen naar een 0900-, 0906- of 0909-nummer niet meer mag kosten dan 1 euro per gesprek of de gebruikelijke belkosten.
Kassa heeft eerder al aandacht besteed aan peperdure 0900-nummers:
Bron: NUnl/Kassa