Voor het eerst naar de middelbare school, dat is best spannend. Voor de 12-jarige Julian uit Kampen komt er zelfs nog een schepje bovenop: hij moet elke dag met de trein naar Zwolle. Gelukkig heeft hij een ‘altijd vrij IJsselmond’-abonnement van Connexxion. Daarmee kan hij zorgeloos naar school reizen. Tenminste, dat dacht hij.
Om naar Zwolle te reizen neemt Julian elke dag een treintje van Kampen naar Zwolle. Op 10 december komt er echter een nieuwe dienstregeling. De trein wordt overgenomen door vervoerder Blauwnet, dat op zijn beurt weer onder het bedrijf Keolis valt. Tot zijn schrik ziet Julian dat er ineens geld van zijn OV-chipkaart afgeschreven wordt. Zijn altijd vrij abonnement blijkt toch niet zó vrij te zijn.
Inchecken
De scholier gebruikt tot 10 december altijd een zogeheten “zichtkaart”. Dit is niet de bekende OV-chipkaart waarmee ingecheckt wordt, maar een pas die hij aan de conducteur laat zien. Als de nieuwe regeling ingaat moet hij gewoon met zijn OV-chipkaart inchecken. De zichtkaart is niet meer geldig. Maar elke keer dat hij incheckt wordt er gewoon een ritprijs van zijn kaart afgetrokken.
Van het kastje naar de muur
Dat klopt natuurlijk niet. Zijn moeder Joukje heeft €890,- betaald voor het jaarabonnement, waardoor hij gratis moet kunnen reizen. Ze belt meteen met de klantenservice van Connexxion. Zij zeggen haar niet te kunnen helpen en wijzen door naar Keolis. Keolis stuurt haar vervolgens weer door naar Connexxion. Van het kastje naar de muur dus.
Keolis laat haar wel weten dat ze de onrechtmatige reiskosten kan declareren. Hiervoor moet ze een formulier invullen, zodat ze de kosten terugkrijgt. Maar dit is natuurlijk geen oplossing. Geen van de partijen neemt zijn verantwoordelijkheid of geeft een fatsoenlijke reden voor de problemen. Joukje komt er zo niet uit, bij wie moet ze nou terecht? Even bellen met de Belbus dus.
Oplossing
Joukje heeft haar abonnement bij Connexxion gekocht, dus zij zijn de verantwoordelijke partij. Connexxion moet ervoor zorgen dat ze een werkend product ontvangt. Op naar hun hoofdkantoor dus. Woordvoerder Lucas Stassen laat weten dat het Altijd Vrij-abonnement niet goed in het systeem van Keolis was opgenomen. Vandaar dat er bij het inchecken saldo afgeschreven wordt. Keolis accepteerde de zichtkaart niet, waardoor Julian gedwongen werd om in te checken. De woordvoerder vertelt dat er naast Julian nog 900 andere abonnementhouders met hetzelfde probleem zijn.
Gelukkig heeft Lucas goed nieuws voor ons. Connexxion heeft het probleem samen met Keolis opgelost. Julian en alle andere reizigers kunnen vanaf volgende week weer gewoon zoals het moet ‘altijd vrij’ reizen op hun traject.