Mark Rogier is fervent klusser en is zijn Mercedes bestelbus aan het ombouwen tot heuse camper. Voor dit project heeft hij isolatiemateriaal nodig. Dit bestelt hij begin november voor €149,80 via eBay bij het Duitse bedrijf Isowoll. Hij betaalt de bestelling via PayPal. Een aantal dagen later krijgt Mark een melding van bezorgbedrijf DPD dat zijn pakketten geleverd zijn. Dat is vreemd, want er is op dat moment niemand thuis en hij heeft niet goedgekeurd dat het bij de buren afgeleverd mag worden. Als hij ’s avonds thuiskomt, zijn de pakketten niet geleverd. Mark belt meteen met DPD maar die kunnen hem niet vertellen wat er met het pakketje is gebeurd.
Aankoopbescherming Paypal
De verkoper, het Duitse bedrijf Isowoll, wuift alle claims van aansprakelijkheid af. Na vele pogingen tot contact, krijgt Mark nul op het rekest. Omdat hij met PayPal heeft betaald denkt Mark Rogier nog een troef achter de hand te hebben. PayPal biedt namelijk
‘aankoopbescherming’
. “Met PayPal kun je zorgeloos shoppen. Als een online besteld artikel niet wordt bezorgd of niet aan de omschrijving van de verkoper voldoet, kunnen we je het volledige bedrag van de aankoop terugbetalen”, schrijft het bedrijf op zijn website.
Mark dient een claim in om zijn geld terug te krijgen. PayPal zegt echter dat de bestelling wél geleverd is. Als bewijsmateriaal tonen zij een ontvangstbewijs van DPD. Klein detail: op dit ontvangstbewijs staat geen handtekening. Logisch, want Mark heeft ook nooit voor de levering getekend.
Europees Consumenten Centrum
Wat nu? Het ingewikkelde bij de zaak van Mark Rogier is dat er drie partijen in het spel zijn: de verkoper (een bedrijf in het buitenland), DPD en PayPal. Volgens Eva Calvelo, directeur van het
Europese Consumenten Centrum (ECC)
is de verkoper altijd de verantwoordelijke partij tegenover de consument. In dit geval moet het Duitse bedrijf Isowoll het verschuldigde bedrag dus aan Mark terugbetalen.
Maar het komt natuurlijk steeds vaker voor dat mensen via het internet een bestelling doen in het buitenland. Als er iets misgaat, is het lastiger om je geld uit het buitenland terug te krijgen, dan bij een Nederlands bedrijf. In dat geval kun je de hulp inroepen van het ECC. Zij geven juridische informatie en advies over aankopen in andere EU-landen. Daarnaast kunnen ze bemiddelen bij conflict waar een consument en verkoper uit verschillende EU-landen niet uitkomen.
Belbus
Omdat Mark er na vele mails en telefoontjes met Isowoll, PayPal én DPD niet uitkomt, schakelt hij de Belbus in. Gelukkig komt het verlossende woord uit Duitsland. Markus Korte, hoofd Verkoop van Isowoll, legt uit dat DPD al op 22 december aan Isowoll bevestiging heeft gegeven dat het pakket nooit is aangekomen. Het Duitse bedrijf heeft het geld teruggekregen van DPD maar is dit geld, wegens een interne communicatiefout, nooit overgemaakt aan Mark Rogier. De heer Korte biedt zijn excuses aan en belooft dat het geld vandaag nog teruggestort zal worden via PayPal.
PayPal
Mark had graag ook van PayPal gehoord waarom zij zijn claim tot drie keer toe onterecht hebben afgewezen. Maar het bedrijf geeft aan alleen schriftelijk te willen reageren. Volgens PayPal is er sprake geweest van een menselijke fout.