Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Belbus: WANTED, Budget Energie
10-04-2021
•
leestijd 3 minuten
•
3959 keer bekeken
•
De 83-jarige mevrouw Thijssen krijgt in oktober ongewenst bezoek van een huis-aan-huis-verkoper. Ze stuurt hem weg, maar even later werkt hij zich met een smoesje haar huis binnen en verkoopt haar vervolgens een driejarig energiecontract bij Budget Energie. Mevrouw Thijssen is helemaal overdonderd en durft maandenlang niets tegen haar familie te vertellen. Ze is bang dat ze is opgelicht.
Mevrouw Thijssen is net terug van een bezoek aan haar zieke man in het verzorgingstehuis als de deurbel gaat. Het is een huis-aan-huis-verkoper van Budget Energie.
Even naar het toilet
Mevrouw Thijssen heeft geen interesse in een nieuw energiecontract en stuurt hem weg. Ze is nog emotioneel van het bezoek aan haar man en is met haar hoofd totaal ergens anders. Ongeveer twintig minuten later staat de verkoper weer voor haar deur. Hij vraagt of hij even naar de wc mag. Ze heeft nog nauwelijks toestemming gegeven, als de man zónder mondkapje naar binnen stapt.
Na zijn toiletbezoek loopt de verkoper door naar haar woonkamer en gaat aan tafel zitten. Nog voordat mevrouw Thijssen hier iets van kan zeggen, pakt hij haar tablet van tafel en hervat zijn verkooppraatje. Mevrouw Thijssen is digitaal niet zo vaardig en geeft aan dat het allemaal wat snel gaat voor haar. De verkoper heeft hier geen boodschap aan en gaat door met zijn verhaal. Hij laat weten dat mevrouw gewoon even via de telefoon akkoord moet geven. Compleet overdonderd doet ze wat hij zegt. De verkoper laat weten dat ze nu een driejarig contract heeft en vertrekt. Mevrouw Thijssen blijft angstig achter: is ze nou net opgelicht? Ze kent Budget Energie helemaal niet en heeft ook helemaal niets op papier gekregen.
Schaamte
Mevrouw Thijssen schaamt zich en neemt het zichzelf enorm kwalijk: hoe heeft ze dit kunnen laten gebeuren? Ze weet niet wat ze er van moet denken. In november ontvangt ze van haar oude leverancier per brief bevestiging van haar opzegging. Pas dan realiseert ze zich dat ze écht is overgestapt. Omdat ze van Budget Energie nog steeds niets heeft ontvangen, is ze bang dat het helemaal mis is.
Mevrouw Thijssen schaamt zich zo erg dat ze pas in januari aan haar familie vertelt wat haar is overkomen. Haar zwager, René Theunissen, gelooft zijn oren niet. Hij vindt dat Budget Energie veel te ver is gegaan.
Geen reactie
René belt Budget Energie om verhaal te halen. Hij klaagt over de werkwijze van de verkoper en vraagt excuses. Ook geeft hij aan dat zijn schoonzus graag per post informatie ontvangt, omdat zij digitaal niet vaardig is. Budget Energie zegt toe ermee aan de slag te gaan. René wacht geduldig, maar hoort niks meer van Budget Energie. Daarom mailt en belt hij Budget Energie opnieuw. Hij dient een klacht in over de gang van zaken en eist excuses aan zijn schoonzus, maar komt geen stap verder.
Kennelijk moet Budget Energie erg lang nadenken over of ze excuses willen maken. Op 19 maart krijgt René eindelijk een reactie van Budget Energie. Zijn klacht is doorgezet naar de klachtenafdeling. Er zal contact met hem worden opgenomen. René heeft er geen vertrouwen meer in en mailt de Belbus.
Confrontatie
Budget Energie wil niet op camera reageren. Maar zo makkelijk komen ze natuurlijk niet van de Belbus af! Geheel in de stijl van Budget Energie gaan we met een smoesje hun kantoor binnen. Pakketje voor Budget Energie? Verrassing: het is de Belbus!
Eenmaal binnen legt Ciana het Hoofd Klantenservice Wout Hut en Hoofd Verkoop Sebastiaan Rigter, het vuur aan de schenen. De heren geven aan dat dit nooit had mogen gebeuren. De verkooppartner die dit heeft gedaan is direct ontslagen. De heren vinden het verschrikkelijk voor mevrouw Thijssen en bieden uitgebreid excuses aan. Als mevrouw dit wil kan ze weer terug naar haar oude leverancier. Mevrouw Thijssen haalt opgelucht adem. Dit is precies wat zij wilde. Tot slot krijgt zij ook nog een mooie bos bloemen.
Heb jij ook De Belbus nodig? Mail dan naar belbus@bnnvara.nl.