Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Belbus: UPS verliest kostbare post

  •  
30-06-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
59 keer bekeken
  •  
ups_logo.jpg
Henk van de Tillaart uit Lieshout betaalde koeriersdienst UPS €155 voor het versturen van waardevolle documenten naar Cambodja. In een gewoon postagentschap kost het versturen van een zelfde pakketje €0,95. Henk koos voor een hele dure postbode, omdat hij de documenten snel en veilig naar Zuidoost Azië wilde sturen. Documenten verloren
UPS moest Henk een week na het aannemen van het pakket melden dat ze het op het vliegveld van Frankfurt kwijtgeraakt zijn. Het verlies is rampzalig voor Henk, want ze waren het eigendomsbewijs voor twee huizen in Cambodja. Het land dat tot begin jaren negentig een moorddadige dictatuur kende heeft nauwelijks een functionerend kadaster. "Het opnieuw opmaken van die eigendomsaktes gaat me sowieso 10.000 dollar kosten voordat ik alle lieden die daarbij betrokken zijn tevreden heb gesteld", zegt Henk. Excuses
UPS heeft excuses gemaakt voor het verlies van de documenten en wil de kosten van het transport terugbetalen. Ze zijn niet van plan de schade te vergoeden. Dat doet UPS nooit en dat staat in de voorwaarden, zeggen ze. Het bedrijf wijst er verder op dat consumenten hun post niet bij UPS kunnen verzekeren. Vervoerder beperkt aansprakelijk
De regels dat luchtpost niet gegarandeerd is stamt uit de tijd dat er aanzienlijke kansen waren dat een vliegtuig niet op z'n bestemming aankwam. In internationale verdragen is geregeld dat luchtvervoerders heel beperkt aansprakelijk zijn. Wat in 1930 gold, geldt nu nog steeds. De hele vervoerswereld weet dat het zo werkt. Oneens
Henk is het daar niet mee eens. Hij is van mening dat hij als consument beter geïnformeerd had moeten worden en dat hij, gezien de prijs die UPS rekent voor een pakketje, de garantie kan hebben voor een veilige bezorging. Beperkte schadevergoeding
UPS weigert om Henk en de Belbus voor onze camera te woord te staan. Als we weg zijn wordt Henk wel gebeld. UPS biedt hem 250 euro en vraagt hem om een schriftelijke schadeclaim in te dienen. Henk overweegt dit te doen, maar eigenlijk wil hij gewoon om de tafel met iemand van UPS om te praten over een schadevergoeding. De volgende keer gaat hij in ieder geval met zijn post naar het postagenschap om de hoek. Dat is honderd keer zo goedkoop, en biedt niet minder bescherming dan de dure logistiek van UPS. Ook u kunt de Belbus inschakelen! Dat kan door te schrijven naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, maar u kunt ook mailen naar belbus(at)vara.nl.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor