Belbus: Trotec laat klant met airco in de kou staan
28-09-2019
•
leestijd 2 minuten
•
207 keer bekeken
•
Om te kunnen ontsnappen aan de horrorhitte koopt Arthur Huijskens deze zomer een net een jaar oude airco via Marktplaats. Helaas gaat deze bijna meteen na aankoop stuk, dus wil Arthur aanspraak maken op zijn wettelijke garantie bij verkoper en fabrikant Trotec. Maar daar blijkt het Duitse bedrijf nog niet zo makkelijk over te doen.
Airco maakt raar geluid
Een mooie deal, denkt Arthur. Voor 130 euro koopt hij via Marktplaats een vrij nieuwe airco voor zijn warme thuiskantoor. De originele koper heeft de airco gekocht via Bol.com bij de externe verkoper Trotec. Wanneer hij de airco aanzet in zijn kantoor hoort hij echter na een tijdje een raar geluid. Dat hoort natuurlijk niet, dus Arthur wil de airco laten repareren.
Hij zoekt contact met Trotec, maar dan doet zich een probleem voor: hij is namelijk niet de originele koper. Volgens het bedrijf is garantie niet van persoon op persoon overdraagbaar. Hij mailt meermaals over en weer met Trotec, maar het bedrijf houdt voet bij stuk.
Arthur neemt ook contact op met Bol.com in de hoop dat zij kunnen bemiddelen. Zij zeggen echter ook dat garantie niet overdraagbaar is. Bij beide partijen vangt Arthur bot, dus hij mailt de Belbus.
Garantie overnemen?
Neem je garantie over wanneer je een product koopt via Marktplaats? Wij zochten het uit en brachten een bezoekje aan advocate Els Doornhein van
De Vos & Partners
. Els bevestigt dat je bij een tweedehands aankoop wel degelijk de garantie overneemt. Dit geldt altijd voor de wettelijke garantie en ook voor de fabrieksgarantie, wanneer niet anders vermeld in de algemene voorwaarden. Vreemd dus, dat twee grote bedrijven als Trotec én Bol.com dit tegenspreken.
Over het overnemen van fabrieksgarantie bij een tweedehandstransactie staat niks vermeld in de algemene voorwaarden van Trotec. Naast dat de airco nog binnen de wettelijke garantie valt, is het dus meer dan terecht dat Arthur zich beroept op de fabrieksgarantie.
Confrontatie
Samen met Renze gaat Arthur het gesprek aan met een medewerkster van Trotec. En warempel, onder de druk van Kassa blijkt het voor Trotec ineens geen probleem meer om het retouradres aan te passen. Ze sturen zelfs een doos naar Arthur, zodat de airco veilig en op hun kosten naar de reparateur kan. Ook geven ze toe dat Trotec Arthur verkeerd heeft ingelicht over de garantievoorwaarden. Dit mag niet meer gebeuren vindt de woordvoerster en daarom zullen medewerkers voortaan beter worden ingelicht over garantiebeleid.
Ook Bol.com heeft schriftelijk aan Kassa laten weten dat er door een medewerker een fout is gemaakt. Ze gaan hun medewerkers voortaan beter informeren over de regels.
Heb jij ook de Belbus nodig? Mail dan naar
belbus@bnnvara.nl
!