Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Belbus: supporter vist achter het net bij Ajax
05-12-2020
•
leestijd 3 minuten
•
93 keer bekeken
•
Dick Buts is al jaren trouw Ajax-supporter. Helaas gaan de wedstrijden dit voorjaar niet door en dus krijgt hij de optie om zijn geld terug te krijgen óf het aan Ajax te doneren. Hij kiest voor zijn geld terug, maar na moeizaam contact zegt Ajax plots dat hij het geld heeft gedoneerd. Dick zegt dat hij dit niet wil, maar Ajax kaatst de bal terug.
Al sinds zijn (inmiddels volwassen) zoons klein zijn, gaat Dick met veel plezier naar wedstrijden van zijn club. Zo ook in april en mei van dit jaar, om zijn 70-jarige verjaardag te vieren. Althans, dat was het plan. Want corona gooide roet in het eten. Ze krijgen van Ajax de keuze: of hun geld terug, óf het bedrag aan Ajax doneren.
Dick ziet niet in waarom hij het geld zou doneren. Daarom voert zijn zoon Paul in hun Ajax-account de keuze voor geld terug in. Ze ontvangen een bevestigingsmail waarin staat dat het geld binnen 10 dagen wordt overgemaakt.
3,5 maand wachten
Maar dit gebeurt niet. Ze vragen aan Ajax waar hun geld blijft, maar het contact verloopt moeizaam. Pas na 3,5 maand krijgen ze een inhoudelijke reactie: Ajax zegt dat ze bij het maken van de keuze voor hun geld terug, de mogelijkheid hadden om een extra bedrag te doneren. Hier hebben ze volgens de club het totale bedrag ingevuld.
Maar hier kan Paul zich helemaal niks van herinneren. Hij heeft gekozen voor een tegemoetkoming (dus geld terug) en niet voor de donatie. Waarom zou hij dan toch het hele bedrag invullen? En waarom hoort hij dit zo laat pas? Maar hoe vaak ze ook aangeven dat ze hun geld niet wíllen doneren: Ajax houdt voet bij stuk.
Meerdere klachten
Via het forum van de Consumentenbond komt Paul in contact met een aantal mensen die precies hetzelfde verhaal vertellen. Na 6 maanden zijn ze het zat en ze besluiten de Belbus in te schakelen.
Confrontatie
We nemen contact op met Ajax om onze komst aan te kondigen, maar de club wil alleen schriftelijk reageren. De reactie luidt onder meer: “Ons is duidelijk geworden dat de betreffende personen (ongetwijfeld per abuis) de verkeerde optie hebben aangeklikt en deze vervolgens ook nog hebben bevestigd, waardoor hun keuze definitief werd. Wat wij van onze kant vervelend vinden is dat het te lang heeft geduurd en dat er in de tussentijd miscommunicatie is geweest tussen deze fan(s) en Ajax over de gemaakte keuze. Wij zullen het geld daarom alsnog overmaken.”
Omdat dit wel erg lang heeft moeten duren, besluiten we toch even bij de Arena langs te gaan. Daar is niemand aanwezig, dus we bellen met een woordvoerder. Die geeft aan het bij de schriftelijke reactie te willen houden. Hij geeft aan niet te weten wat er dan precies is misgegaan bij de klantenservice. Ze hebben vanwege een belangrijke wedstrijd niet genoeg tijd gehad om het uit te zoeken.
Dat is erg jammer, we hadden gehoopt toch wat meer uitleg te krijgen. Maar Dick heeft in ieder geval wel zijn geld terug, dus voor hem is het opgelost.
Heb jij ook een consumentenprobleem? Mail dan naar belbus@bnnvara.nl.