Vriendinnen Lynn en Laura willen samen in de zomer op vakantie en boeken twee tickets naar Montpellier bij Schipholtickets.com. Als Laura plots komt te overlijden, krijgt Lynn - ondanks haar annuleringsverzekering - geen geld terug. Hoe zit dat?
Laura heeft al sinds haar twaalfde een donorhart, wat eigenlijk al jaren goed gaat. Maar twee dagen na het bestellen van de tickets, slaat het noodlot toe: de twintigjarige Laura krijgt een hartstilstand.
Lynn doet beroep op annuleringsverzekering
Dit nieuws slaat bij Lynn in als een bom. Ze is er kapot van. Ondanks al het verdriet dat op haar afkomt, denkt ze eraan om de tickets naar
Montpellier, ter waarde van 666 euro, te annuleren. Geen probleem, denkt ze,
want zowel Laura als Lynn hebben een annuleringsverzekering afgesloten bij het
boeken van de tickets.
Realiteit blijkt anders
De realiteit blijk anders: Lynn belt naar de
klantenservice van Schipholtickets.com maar dit contact verloopt meteen al
stroef. De klantenservicemedewerker spreekt alleen Engels en concludeert direct
– zonder naar de situatie te vragen – dat annuleren niet mogelijk is.
Medewerkster belooft terugstorting aankoopbedrag
Lynn houdt toch vol en legt het vreselijke nieuws uit aan de
klantenservicemedewerker. Die toont dan toch berouw en zegt dat het
aankoopbedrag teruggestort zal worden. Ze vragen om een overlijdensakte dus
Lynn stuurt deze netjes op. Volgens de voorwaarden van de
annuleringsverzekering zou het geld, binnen 15 dagen na het sturen van de
benodigde informatie, op haar rekening moeten staan. Drie maanden later heeft
Lynn echter nog steeds niks terug.
Ze zoekt meerdere malen contact met Schipholtickets.com, maar
die verwijzen haar door naar KLM, de vliegtuigmaatschappij waarmee Lynn en
Laura zouden vliegen. KLM vertelt hen vervolgens dat zij hier geen partij in
zijn en verwijst ze weer terug. En daar heeft KLM gelijk in. De tickets en de annuleringsverzekering
zijn bij Schipholtickets.com gekocht en niet bij de luchtvaartmaatschappij. Lynn moet het geld dus gewoon van Schipholtickets.com terugkrijgen.
Confrontatie
Het bedrijf blijft voet bij stuk houden, dus besluit Lynn de
Belbus in te schakelen. Samen met Renze en de ouders van Laura gaat ze op
bezoek bij Otravo, het moederbedrijf van Schipholtickets.com. Hier willen ze
ons wel te woord staan, maar dat moet hoe dan ook zonder camera. Met een
draaiende camera weigeren ze het gesprek aan te gaan. Dit strookt totaal niet
met de wens van Lynn en Laura’s ouders, maar het gesprek willen ze zeker
aangaan.
Oplossing
Ondanks de koude ontvangst blijkt Otravo toch in te zien dat
er grove fouten zijn gemaakt. Ze besluiten het volledige bedrag plus de
gemaakte onkosten vergoeden. De frustratie blijft en ze blijven achter met de
vraag of andere gedupeerden, zonder druk van Kassa, ook geholpen zullen worden.
Maar gelukkig kunnen Lynn en de ouders van Laura dit hoofdstuk sluiten.