Belbus: Ryanair betaalt ticket niet terug
• 29-10-2016
• leestijd 2 minuten
Het moest een heerlijke vakantie naar Rome worden. Ton Kuijken en zijn vrouw hadden in oktober twee tickets naar Ciampino geboekt. Maar Ryanair annuleerde, in verband met onderhoud aan de start- en landingsbaan. Gelukkig hadden Ton en zijn vrouw genoeg tijd om iets anders te boeken. Ryanair beloofde de €243,96 terug te storten, maar het geld komt maar niet…
Chat
Chatgesprekken met 4 verschillende Ryanair-medewerkers verder, is Ton geen steek verder. Keer op keer moet hij uitleggen wat het probleem is en telkens krijgt Ton te horen dat hij geduld moet hebben. En alles in het Engels. Vragen als “How may I help you?” (hoe kan ik u helpen) en “Please come back later” (kom later nog eens terug, alstublieft), komen Ton al snel z’n neus uit. Ton krijgt te horen dat het geld allang terug is geboekt, maar op Tons rekening verschijnt niets.
Dublin
Ryanair heeft geen aanspreekpunt in Nederland. Om iemand te spreken te krijgen, zullen we naar het hoofdkantoor in Dublin moeten reizen. Geheel in stijl boeken we een vlucht met Ryanair en gaan op pad. We willen weten waarom Ton 2 maanden moet wachten op zijn geld. Zoals gebruikelijk sturen we Ryanair een mailtje dat we langskomen.
Beloftes
Een uur na ons mailtje krijgt Ton een telefoontje van Ryanair met opnieuw de belofte dat het geld eraan komt. Er zou een cheque binnenkort de deur uitgaan. Ton is na 2 maanden wantrouwend geworden en denkt: eerst zien, dan geloven. Ryanair zal het probleem toch wel serieus zal nemen als we helemaal de moeite nemen om naar Dublin te komen?
Beveiliging
Wanneer Ton en Rutger bij het hoofdkantoor aankomen, staat een beveiliger al op ons te wachten. “Are you from Kassa?” (zijn jullie van Kassa?) vraagt man. De beveiliger zegt ons niet binnen te kunnen laten. Dat we uitleggen dat we helemaal uit Amsterdam zijn gekomen, brengt de beveiliger niet op andere gedachte.
Oplossing
Het geld staat sinds afgelopen woensdag weer op Tons rekening. In een verklaring schrijft Ryanair aan Ton: “Door een technische fout heeft het systeem de terugbetaling geweigerd. En door tussenkomst van de Belbus is dat probleem aan het licht gekomen en opgelost.”