Parkeren in Amsterdam is nooit een pretje, maar Lizette Lezar kwam thuis van een wel heel koude kermis. De app Parkmobile slaat haar namelijk aan voor twee parkeeracties die op exact hetzelfde moment starten. Dat kan natuurlijk niet kloppen, maar Lizette krijgt dat maar niet duidelijk gemaakt. Ze weigert voor de tweede parkeeractie – die nooit heeft plaatsgevonden – een bedrag van bijna honderd euro te betalen. Maar dan krijgt ze een incassobureau op haar dak. Tijd voor de Belbus om in actie te komen!
Op 12 oktober 2021 parkeert Lizette om precies 12:58 uur haar auto in de Haarlemmerstraat. Ze maakt een parkeeractie aan in de Parkmobile-app. De volgende dag opent Lizette opnieuw de app om een nieuwe parkeeractie te starten.
Tot haar verbazing ziet ze dat er op haar kenteken al een parkeeractie loopt voor op het Van Slingelandtplein, zo’n tweeëneenhalf kilometer van de Haarlemmerstraat. Deze actie is óók gestart op 12 oktober om 12:58 uur. Is ze op twee plekken tegelijk geweest?
Lizette stopt onmiddellijk deze tweede parkeeractie, waarvan de kosten inmiddels zijn opgelopen tot 99,50 euro, en neemt contact op met Parkmobile. De telefoniste stelt haar gerust en belooft het probleem door te sturen naar een andere afdeling. Daarna hoort Lizette een tijd niks meer van het bedrijf.
Twee parkeeracties, twee locaties, één kenteken én hetzelfde startmoment. Dat kan niet, toch? Het artikel gaat verder na onderstaande afbeelding.
Ze neemt twee weken later contact op met Parkmobile. Dan wordt haar verteld dat ze een restitutieverzoek moet indienen bij de gemeente Amsterdam. Maar de gemeente zegt dat ze dat niet doen omdat het probleem bij Parkmobile ligt.
Lizette wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd. De factuur van Parkmobile betaalt ze niet.
Maar begin februari ontvangt ze een brief van een incassobureau. Ze maakt bezwaar en stuurt het incassobureau al het bewijsmateriaal toe zodat ze een onderzoek kunnen starten. Het bezwaar wordt echter afgewezen en ze moet de factuur én de meegerekende incassokosten gewoon betalen.
Na advies te hebben ingewonnen bij het Juridisch Loket stuurt Lizette een aangetekende brief naar Parkmobile. Ze krijgt geen reactie. Als ze Parkmobile probeert te bellen, wordt de verbinding verbroken.
Lizette is er klaar mee en mailt de Belbus. Na wat bellen en mailen wil Marius Koerselman, de directeur van ParkNow / Parkmobile Benelux, Ciana persoonlijk te woord staan. Maar en paar uur voor de afspraak wordt Lizette door meneer Koerselman gebeld. Hij erkent dat het bedrijf fout zit, maar wil dat niet op camera bevestigen.
In een schriftelijke verklaring laat Parkmobile vervolgens weten dat het via hun app tot eind oktober vorig jaar mogelijk was om twee parkeeracties tegelijkertijd in te plannen. Dat kon als je in Amsterdam bijvoorbeeld op locatie A met een goedkoper dagtarief parkeert, maar tussendoor nog wel een parkeeractie op locatie B wil doen in verband met een afspraak of een snelle boodschap.
Dat mag dan wel zo zijn, maar dat verklaart niet hoe Lizette met haar auto op twee plekken tegelijk kan zijn.
Desondanks betreurt Parkmobile de gang van zaken. Het bedrijf biedt excuses aan en vergoedt haar factuur en alle eventuele aanvullende kosten.
Daarnaast wil het bedrijf graag verder met haar in gesprek om te kijken hoe ze haar kunnen compenseren voor alle tijd en energie die zij hierin heeft moeten steken. Lizette hoeft dus niet te betalen. De Parkmobile-app heeft ze inmiddels verwijderd.
Misschien de volgende keer toch maar weer een ouderwets parkeerkaartje uit de automaat trekken.
Lees hieronder de volledige verklaring van Parkmobile (.pdf)
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!