In januari 2012 ontdekt Anneke Scott dat er twee keer vijf euro van haar rekening is afgeschreven door telefoonprovider Youfone, terwijl Anneke helemaal niet bekend is met Youfone. Ze vraagt haar bank de bedragen terug te storten en de rekening te blokkeren.
Aanmaningen
Al snel krijgt Anneke aanmaningen van het kredietbeheerbedrijf DirectPay dat namens Youfone haar telefoon af dreigt te sluiten als ze niet onmiddellijk betaalt. Anneke maakt bezwaar en vraagt het bedrijf het contract te tonen, het contract dat volgens haar helemaal niet bestaat. DirectPay en Youfone reageren daar niet op en schakelen uiteindelijk een deurwaarder in. Pas na tussenkomst van een bevriende jurist stoppen de aanmaningen in april 2012.
Opnieuw problemen
Anneke denkt van het hele gezeur af te zijn, maar ruim twee jaar later, in de zomer van 2014, begint het hele circus opnieuw. En wat ze ook probeert, niemand die luistert. Nieuwe aanmaningen, oplopende bedragen, opnieuw een deurwaarder en uiteindelijk een dagvaarding om voor de kantonrechter in Utrecht te verschijnen op 13 januari. Alleen als ze uiterlijk twee dagen daarvoor alsnog 172,06 euro overmaakt kan ze een rechtszaak voorkomen. Anneke voelt zich nu heel erg onder druk gezet en schakelt de Belbus in.
Excuses
DirectPay weigert alle medewerking, maar stuurt wel een groot ‘kerstpakket’ om excuses aan te bieden, wegens een onterechte dagvaarding. Anneke zou als gevolg van een systeemfout in deze vervelende situatie terecht zijn gekomen, schrijft DirectPay in een brief.
'Hard tegen hard'
Toch wil Anneke verhaal halen bij DirectPay. Helaas mag de Belbus niet met de camera naar binnen, maar na aandringen mag Anneke toch naar binnen om haar verhaal te doen. “Het ging hard tegen hard daarbinnen.”
Heb jij ook de Belbus nodig?
Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Of mail naar belbus@vara.nl.