Belbus Mission Impossible: geld verdwijnt spoorloos bij GoPro
14-11-2020
•
leestijd 3 minuten
•
185 keer bekeken
•
Kevin de Haan uit Drachten bestelt in september een GoPro actiecamera op gopro.com. Hij betaalt direct 414,96 via iDeal. Gek genoeg ontvangt hij nooit een bevestigingsmail, en ook de bestelling volgt niet. Als hij contact opneemt krijgt hij een opmerkelijke reactie: ze zeggen namelijk dat ze het geld nooit hebben ontvangen.
Kevin is een echte adrenaline-junkie. Hij is dol op extreme sporten, zoals mountainbiken, boogschieten, raften en klimmen. Om ook vette filmpjes van zijn sporten te maken, besluit hij in september een GoPro 9 actiecamera te bestellen. Dit is een water- en schokbestendige camera die hij bijvoorbeeld op zijn mountainbike of pijl-en-boog kan monteren.
Hij doet een bestelling via de website van GoPro. Als hij afrekent, krijgt hij de optie om met iDeal te betalen. Daarmee wordt het aankoopbedrag van 414,96 euro direct van zijn rekening afgehaald. Maar hij ontvangt nooit een mail met een bevestiging en ook nooit zijn bestelling. Na een paar dagen besluit hij contact met GoPro op te nemen. Dit is al een hele klus, omdat de klantenservice niet bepaald makkelijk te bereiken is. In eerste instantie zeggen ze dat er iets mis is gegaan en dat hij binnen tien dagen zijn geld terugkrijgt.
Gebed zonder end
Als hij na veertien dagen het aankoopbedrag nog niet terug heeft, neemt hij opnieuw contact op. Wat volgt is een gebed zonder end. GoPro geeft namelijk aan dat het geld niet van Kevins rekening afgeschreven kán zijn. Ze zeggen dat als je met een creditcard afrekent, je niet direct betaalt. Het bedrag wordt dan later pas afgeschreven. Maar dit is gek, want Kevin heeft met iDeal betaald. En dát lijkt GoPro niet te snappen.
De klantenservice van het van oorsprong Amerikaanse bedrijf is namelijk internationaal. De mensen die Kevin spreekt zijn niet Nederlands en begrijpen daarom niet wat iDeal is. Hij legt meermaals uit wat iDeal is en overlegt zelfs een bankafschrift van de 414,96 euro als bewijs. Het bedrijf geeft daarop als antwoord dat hij bij zijn bank moet aankloppen. Zijn bank zegt vervolgens dat het geld bij GoPro is en dat zij dit niet kunnen terughalen. Het is immers al overgemaakt.
GoPro houdt voet bij stuk dat het geld niet bij hun is en geeft uiteindelijk zelfs aan niks voor Kevin te kunnen betekenen. Zijn geld is verdwenen en hij heeft pech.
Geen mission is impossible voor de Belbus
Daar neemt Kevin natuurlijk geen genoegen mee, dus schakelt hij de Belbus in. Ook voor Kassa blijkt het lastig contact te krijgen met het Nederlandse kantoor van GoPro. Maar geen mission is impossible voor de Belbus. We zetten alles op alles, en als we dan tóch contact krijgen, maken ze direct het geld naar Kevin over. Ze geven aan dat ze een fout hebben gevonden in het betaalsysteem en dat ze ook andere getroffen klanten hun geld hebben terugbetaald.
Wat die fout dan inhoudt, willen ze niet vertellen, ook niet als we voor de deur staan. De desbetreffende woordvoerder zegt dat het is opgelost. Ze hebben de fouten gevonden, herstelt en iedereen heeft zijn geldt terug. Daarmee is voor hun de zaak afgedaan. Een verdere inhoudelijke uitleg willen ze niet geven.
Dit laat Kevin met een vervelend gevoel achter, hij voelt zich niet serieus genomen. Over de service van GoPro heeft hij weinig goeds te zeggen. Gelukkig heeft hij zijn geld, dankzij Kassa, weer terug.
Heb jij ook een probleem met een bedrijf of instantie? Stuur dan een mailtje naar belbus@bnnvara.nl en wie weet staat Ciana dan bij jou op de stoep!