Op 31 januari wordt Marianne Jansen uit Ede gebeld door MemoriePunt met de vraag of ze een proefabonnement wil afsluiten op hun online puzzeldienst. Dat wilde ze wel, maar ze ontvangt nóóit een bevestigingsmail. Drie weken later ontvangt ze plots een welkomstgeschenk bestaande uit een puzzelboekje en een brief waarin het bedrijf haar bedankt voor de aanmelding bij MemoriePunt.nl. Ze mailt direct het bedrijf dat ze afziet van het abonnement, maar wat blijkt? Ze is te laat! Marianne zit vast aan een abonnement voor een kwartaal en moet 112 euro betalen.
Een onvriendelijke medewerkster vertelt Marianne dat ze wél een mail heeft ontvangen op 1 februari, de dag nadat Marianne opgebeld werd. De Edese controleert haar inbox, spam én verwijderde mail, maar kan niks terugvinden. Uit 'coulance' krijgt ze twee maanden korting. Wanneer Marianne echter aangeeft de factuur niet te willen betalen, wordt er gedreigd met een incassobureau.
Koop je een product of dienst op afstand, dan geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen, in dit geval het puzzelboekje. Marianne staat dus in haar recht, maar wordt niet gehoord door het bedrijf.
De Consumentenbond waarschuwde eerder al voor Puzzelgroep.com. Het bedrijf hierachter heeft ook de sites Puzzelspel, Puzzelwijs en – je raadt het al – ook MemoriePunt! Over al deze puzzelsites kom je dezelfde klachten tegen. De Consumentenbond raadt gedupeerden aan om niet te betalen en ook niet in te gaan op een zogenaamd 'coulance'-aanbod van de puzzelsites.
Marianne weet geen raad meer en schakelt de Belbus in. Het bedrijf wil geen verklaring voor de camera geven. Ciana confronteert ze daarom telefonisch met de klacht van de gedupeerde. MemoriePunt staat volgens de woordvoerder honderd procent achter hun werkwijze.
Gelukkig komen ze wel met het goede nieuws dat Marianne af is van haar abonnement en geen cent hoeft te betalen. Maar MemoriePunt stopt niet met het aansmeren van dure puzzelabonnementen waar hun klanten niet van af kunnen komen.
Maar overal is een oplossing voor, en in dit geval heb je dat zelf in de hand: ga simpelweg niet op dit soort aanbiedingen in.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!