Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Belbus: Klanten vissen achter het net bij Zwembad-Discounter.com
31-10-2020
•
leestijd 3 minuten
•
3660 keer bekeken
•
Martin van Schelven heeft een opbouwzwembad in zijn tuin, waar zijn kinderen de hele zomer lang van genieten. Omdat ze ook zwempret willen als het slecht weer is, bestelt hij een speciale overkapping bij webshop Zwembad-discounter.com. Helaas vallen deze plannen in het water. De overkapping wordt maar niet geleverd. Martin besluit daarom te annuleren, maar naar zijn aankoopbedrag van 1900 euro kan hij fluiten.
Op 20 april koopt Martin de zwembadoverkapping bij de webshop. Deze overkapping is een soort plastic tent met ramen, die je over je zwembad heen kunt zetten. In de maanden na zijn bestelling belt Martin regelmatig met het bedrijf om te checken waar hij blijft. Dit contact verloopt moeizaam. Martin krijgt ze slecht te pakken en als hij ze spreekt voelt hij zich niet serieus genomen.
Zwembad-discounter geeft aan dat de bestelling vertraagd is door de coronacrisis. Hier heeft Martin in eerste instantie begrip voor, maar na vier maanden begint hij toch zijn geduld te verliezen. Als het bedrijf begin augustus dan ook aangeeft dat hij de bestelling ook kan annuleren, gaat hij daar meteen mee akkoord.
Op 5 augustus ontvangt hij een creditnota voor het aankoopbedrag. Fijn denkt hij, eindelijk kan hij het afsluiten en ergens anders een overkapping bestellen. Maar niets is minder waar, want het bedrag verschijnt niet op zijn rekening. En weer begint hetzelfde spelletje… Martin belt, mailt en stuurt zelfs een brief, maar niks mag baten. Ze laten hem simpelweg… zwemmen. Hij is het zat en schakelt de Belbus in!
ECG Nederland
Maar wat voor winkel is Zwembad-discounter eigenlijk? Ciana besluit erin te duiken en komt erachter dat het onderdeel is van een bedrijf genaamd ECG Nederland. Dit bedrijf beheert meerdere webshops zoals Robot-discounter, Lego-discounter, Cleaningrobot-discounter, Drone-discounter, Blokjes-discounter en BadkamerTV-discounter. Tja, ze houden schijnbaar erg van korting…
Het internet staat vol met negatieve reviews over ECG Nederland en zijn webshops. Het niet leveren van producten, de slecht bereikbare klantenservices en het niet terugbetalen van geld zijn veelgehoorde klachten op sites als Klachtenkompas, Trustpilot en Google Reviews.
De klachten gaan soms jaren terug en dateren zelfs van voor 2013, toen het bedrijf al eens failliet is gegaan. Toen onder de naam Euro Computer Groep (ECG). De eigenaar heeft toen direct een nieuwe BV, ECG Nederland, opgericht.
Het bedrijf is in 2018 door Thuiswinkel.org aangesproken omdat ze onrechtmatig hun keurmerk gebruikten. Ook hadden ze onlangs een rechtszaak aan hun broek hangen - wat overigens niet de eerste keer is - waarin de rechter ze heeft verboden om producten van een bepaald merk robotstofzuigers te verkopen. Dit omdat er zoveel klachten online te vinden zijn dat het tot imagoschade van de producent zou kunnen leiden.
Confrontatie
Tijd om ze eens stevig aan de tand te voelen! Een half uur nadat we onze komst aankondigen wordt het geld naar Martin overgemaakt. Zo moeilijk was het dus niet! Waarom heeft het dan zo lang moeten duren?
Eigenaar Tjeerd-Jan Smit staat Ciana en Martin te woord in zijn showroom in Apeldoorn. Hij geeft aan dat het door de intrede van het coronavirus zo ontzettend druk is geworden, dat de terugbetaling is blijven liggen. Ook de late levering zou door de coronacrisis komen. Maar goed, ook veel klachten die we online vinden dateren van vóór de crisis. Hoe kan dat dan? Smit lijkt hier eerst niet echt een antwoord op te hebben, maar zegt later dat dit komt doordat mensen sneller negatieve dan positieve reacties plaatsen. Tja, als je zóveel ontevreden klanten hebt dan klopt dat inderdaad…
Martin heeft in ieder geval zijn geld terug en Smit biedt zijn excuses aan voor de ontstane situatie. Ook zegt hij dat ze hard bezig zijn met het aannemen van nieuwe mensen, zodat de service van het bedrijf beter wordt. Hij belooft dat alle klanten die contact met ze opnemen vanaf nu binnen 48 uur geholpen worden.
Wij houden ze natuurlijk scherp in de gaten. Heb jij ook een probleem met ECG Nederland óf een ander bedrijf hebben? Stuur dan een mailtje naar belbus@bnnvara.nl.