Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Belbus: iQdrive betaalt ondanks rechtszaak niet terug
01-06-2019
•
leestijd 3 minuten
•
59 keer bekeken
•
Yordi begint 2 jaar geleden met zijn rijlessen bij iQdrive. Als vorig jaar bij Yordi de diagnose autisme wordt gesteld, wil hij echter overstappen naar een gespecialiseerde rijschool. Hij heeft dan alleen net nieuwe lessen gekocht, dus dat geld wil hij graag terug. iQdrive belooft het geld over te maken, maar helaas. Zelfs na tussenkomst van een advocaat en een gewonnen rechtszaak, blijft een volledige betaling uit.
Yordi neemt in maart 2017 voor het eerst lessen bij iQdrive. Helaas gaat dit niet van een leien dakje: hij zakt maar liefst 4 keer voor het praktijkexamen. In 2018 wordt er bij Yordi de diagnose autisme gesteld. Hij krijgt van zijn arts het advies om rijles te nemen bij een gespecialiseerde rijschool. Daar kunnen ze hem hopelijk beter begeleiden.
Omdat hij dan net 8 rijlessen à 366 euro heeft aangeschaft belt hij in oktober met iQdrive. Zij vertellen hem dat het mogelijk is om dit geld terug te krijgen, hij moet alleen een doktersverklaring opsturen. Dat doet hij begin november. iQdrive belooft dan het bedrag binnen 5 werkdagen terug te storten, maar helaas.
Geen onbekende
iQdrive is overigens geen onbekende van Kassa. Begin april zaten ze
bij Brecht aan tafel
omdat ze oud-leerlingen cadeaubonnen gaven in ruil voor positieve recensies. Ook onze collega’s van
BOOS
hebben al een keer op de stoep gestaan bij iQdrive. Maar helaas gaat er dus nog steeds van alles mis bij het bedrijf.
Juridische stappen
Een maand lang belt Yordi’s moeder Sandra elke week met iQdrive. Elke keer worden er beloftes gedaan maar het geld wordt niet overgemaakt. In december is Yordi het zat, hij schakelt een advocaat in. Maar ook de brieven van de advocaat maken geen verschil: iQdrive betaalt niet. Na vele sommaties, maar geen betaling, besluit Yordi de rijschool te dagvaarden.
Als de dagvaarding al verzonden is komt Sandra er tot haar grote schrik achter dat er 366 euro op haar rekening is gestort. Waar het vandaag komt is niet duidelijk, er staat geen iQdrive bij vermeld. Ook kloppen de factuur- en debiteurennummers niet. Daarbij had het bedrag naar een ander rekeningnummer overgemaakt moeten worden, zoals duidelijk naar iQdrive is gecommuniceerd.
Rechtszaak
Na een kleine zoektocht komen ze erachter dat het bedrag wel degelijk van iQdrive afkomt. Yordi laat de rechtszaak echter toch doorgaan, omdat deze al in werking was gezet. Hij was op dat moment al 370 euro kwijt aan proceskosten.
De zaak gaat door en Yordi wordt in het gelijk gesteld. iQdrive moet de kosten van het proces aan Yordi betalen maar wederom gebeurt dit niet. Yordi is het zat. Hij mailt Kassa.
Confrontatie
We gaan langs bij het kantoor in Rotterdam, waar de operationeel manager ons al staat op te wachten. Hij vertelt dat de betaling langs verschillende personen is gegaan, en dat het daardoor per ongeluk op een bureau is blijven liggen. Hij geeft toe dat het niet de schoonheidsprijs verdient en dat het nooit zo lang heeft mogen duren.
Ook geeft hij aan dat iQdrive de klachtenprocedure heeft aangepast. Als er een klacht binnenkomt moet deze voortaan binnen 24 uur worden beantwoord. Dit was voorheen binnen 5 werkdagen.
Voor Yordi heeft hij goed nieuws: ze gaan het openstaande bedrag zo snel mogelijk overmaken.
Helaas heeft Yordi zijn geld een week na de opnames nog steeds niet. Volgens iQdrive zijn de proceskosten die de advocaat van Yordi vraagt te hoog. De hele week lang heeft Kassa contact gezocht met de advocaat om duidelijkheid te krijgen. We kregen pas op vrijdagmiddag reactie: helaas zijn beide partijen het nog steeds niet eens over het bedrag.