Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: imkerij laat steken vallen met webshop

07-12-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
447 keer bekeken
  •  
In juni bestelt Ingrid Kropf – ten Voorden voor de verjaardag van haar man een starterspakket voor het houden van bijen. Haar man heeft ruim twee jaar voor Ingrid gezorgd na een ingrijpende hartoperatie en verdient daarom dit jaar een extra groot cadeau. Via het internet vindt ze Imkerij BijDaan, waar ze een bestelling plaatst van bijna driehonderd euro. Het zou een mooie verrassing worden, maar al snel blijkt de bestelling een staartje te krijgen...

Geen bevestiging

Na de betaling krijgt Ingrid geen bevestiging. Dat is vreemd, want volgens de website van de imkerij zou ze deze wel moeten ontvangen. Ingrid belt het bedrijf op. De bestelling is door de imkerij wel goed ontvangen en ze zijn bezig met het klaarmaken van het pakket. Het verzendlabel moet ze zelf opsturen. Die verzendkosten ziet ze niet meer terug.

Incompleet

Begin juli komt de bestelling aan bij Ingrid, maar bij het uitpakken van de spullen wordt ze wederom teleurgesteld. Haar bestelling is incompleet. Er missen onderdelen en er zit geen uitleg bij de wel ontvangen onderdelen, waardoor Ingrid niet verder komt. Kortom: bijenhouden zit er voor haar man nog niet in.

Daarom neemt Ingrid weer contact op met de imkerij. Die zegt een tweede lading op te sturen. Als ze deze na weken wachten niet ontvangt, besluit ze haar geld terug te vragen. Ook dat blijkt een hele klus. Het contact met het bedrijf blijf moeizaam. Daarom stuurt Ingrid er zelfs een incassobureau op af. Alles zonder resultaat.

Imkers verenigd

Als laatste hulpkreet neemt ze contact op met de Nederlandse Bijenhouder vereniging (NBV), waar de imkerij geen onbekende blijkt te zijn. Ze wordt gewezen op een berichtje dat in het tijdschrift van de NBV heeft gestaan omtrent deze imkerij. Hierin wordt opgeroepen tot het verenigen van gedupeerden. Ingrid stuurt gauw een mailtje, maar de zaken van de mede-gedupeerden blijken net opgelost, en dus grijpt Ingrid mis. Ze ziet geen andere oplossing meer en besluit daarom de Belbus in te schakelen.

Confrontatie

Samen met Renze reist ze af naar de imkerij. De eigenaar staat ons te woord en geeft gelijk toe dat de communicatie gebrekkig was. Hij zegt daarnaast dat de intenties nooit slecht zijn geweest en hij nieuwelingen binnen het bijenhouden juist graag motiveert. De eigenaar zegt dat hij minder snel op berichten heeft gereageerd, omdat hij de toon van Ingrid erg vond. Maar dat moet uiteraard geen reden zijn om in het contact te verzaken.

Gelukkig was de eigenaar van goede wil en heeft daarom in ons bijzijn het volledige bestelbedrag van Ingrid overgemaakt. De materialen die zij nog in haar bezit heeft, mag ze houden en worden eventueel aangevuld, zodat Ingrid en haar man aankomende zomer toch nog kunnen genieten van de bijtjes om hen heen.

Meer over:

bijen, imker, bijdaan, belbus
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor