Ton van den Berg roept deze week de hulp in van de Belbus. Hij is verzekerd bij Centraal Beheer Achmea en krijgt de verzekeraar maar niet aan het verstand dat hij recht heeft op vergoeding van de schade aan zijn autobumpers. Afgelopen juni raakte zijn auto zwaar beschadigd door de hagelstorm die toen over het oosten van Noord-Brabant trok. Ton is WA-verzekerd voor hagelschade en meldt de schade daarom netjes bij de verzekeraar. Alle schade wordt hersteld, maar van de putten in de bumper zegt Centraal Beheer Achmea dat die niet door hagel veroorzaakt kan zijn.
Schademelding
Ton is heel verbaasd over de hele gang van zaken. Hij heeft alles volgens het boekje gedaan. Op uitnodiging van Centraal Beheer is hij met de auto langs geweest in Helmond voor een schade-inspectie met een hagelscan en schade-experts van de verzekeraar. Ter plekke loopt Ton met de experts om de auto en krijgt hij te horen dat de auto nu naar het schadeherstelbedrijf gebracht kan worden. Er wordt afgesproken dat de schade vergoed wordt en er wordt een akte van Cessie opgemaakt. Dat laatste is een officieel document waarin de verzekeraar de kosten voor de reparatie op zich neemt.
Teleurstelling
De auto komt gerepareerd terug van het schadeherstelbedrijf. Alleen aan de bumpers is niets gedaan. Ton en het schadeherstelbedrijf denken dat er sprake is van een misverstand en de auto wordt opnieuw bij het bedrijf achtergelaten voor herstel. Maar dan krijgt Ton een brief van Centraal Beheer Achmea: de schade aan de bumpers wordt bij nader inzien toch niet vergoed. Ton snapt er niets van. De schade-experts waren toch al langs geweest in Helmond? Bij het schadeherstelbedrijf werken toch geen schade-experts van Centraal Beheer? Ton belt en mailt met Centraal Beheer maar krijgt niets voor elkaar. Het wordt alleen maar raarder. Niemand blijkt ineens te weten welke schade-expert er in Helmond is geweest.
Contra-expert
Contra-expert Jeroen Boelier kijkt naar de auto en heeft niet lang nodig om het zeker te weten: deze schade is ontstaan door een groot vallend object van boven en niet door een klap of stoot van de zijkant. Dit is duidelijk hagelschade. Dat Centraal Beheer deze schade niet vergoedt, vindt de expert ‘belachelijk”.
Gesprek
Eenmaal bij Centraal Beheer binnen gaan presentator Rutger Verhoeven en Ton het gesprek aan met woordvoerder Viola Teepe. Volgens de woordvoerder ligt het moment waarop de schade wordt beoordeeld later dan Ton denkt. Wat wel en wat geen schade-experts zijn, daarover is veel onduidelijkheid ontstaan, aldus de woordvoerder. Maar dat is natuurlijk onzin. Op de uitnodiging van Centraal Beheer stond heel duidelijk dat de schade-experts van Centraal Beheer bij de hagelscan aanwezig waren. Daar is niets onduidelijk aan. Hier hebben we niet zoveel aan.
Coulance
De woordvoerder zegt uit ‘coulance’ de schade toch te willen vergoeden. Niet omdat de verzekeraar iets fout zou hebben gedaan, maar omdat ze het zo vervelend vinden. Hoewel dit een onbevredigend antwoord is, moet Ton het ermee doen. De schade wordt in ieder geval nu wel helemaal opgelost.