Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Gestolen identiteit leidt tot problemen met incassobureau Direct Pay

18-05-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
900 keer bekeken
  •  
BSN nummer identiteitsfraude paspoort 930
Renée is slachtoffer geworden van identiteitsfraude. Met een kopie van haar paspoort zijn verschillende telefoonabonnementen afgesloten. Waaronder een abonnement bij T-Mobile. Zij schakelen incassobureau Direct Pay in om bijna 800 euro bij Renée te innen. Maar zij heeft dit abonnement nooit afgesloten en kan dat ook bewijzen.
In 2015 ontdekt Renée Pak dat een kopie van haar paspoort is gebruikt om verschillende telefoonabonnementen af te sluiten. Ze doet bij de politie aangifte van identiteitsfraude. Daarmee lijkt de zaak met een sisser te zijn afgelopen.

Nog een abonnement

Tot haar grote schrik ontvangt ze in 2017 een brief van een deurwaarderskantoor. Er blijkt ook nog een abonnement bij T-Mobile te zijn afgesloten op haar naam. Er staat een bedrag van bijna 800 euro open. Renée neemt contact op met het deurwaarderskantoor, die verwijzen haar door naar incassobureau Webcasso. Ook doet Renée opnieuw aangifte bij de politie.

Bewijs leveren

In 2018 heeft Renée veel contact met Webcasso en zij op hun beurt met T-Mobile. Volgens Webcasso vraagt T-Mobile om bewijs dat het contract niet door Renée is afgesloten. Maar als Renée om dit contract vraagt, kunnen ze haar deze niet overleggen.
Op basis van de eerder afgesloten frauduleuze abonnementen, probeert Renée toch bewijs te leveren dat zij dit abonnement niet afgesloten heeft. Ze stuurt een uittreksel van haar basisregister persoonsgegevens om aan te tonen dat ze nooit op het adres heeft gewoond en de processen verbaal die door de politie zijn opgesteld. Ook verklaart ING meerdere malen en op meerdere manieren, dat het rekeningnummer niet van Renée is.

Vervalsing

Ondanks al dit bewijs, komt Renée er al anderhalf jaar lang niet uit met Webcasso en T-Mobile. Webcasso blijft aangeven dat ze de gegevens door hebben gestuurd naar T-Mobile, maar dat deze het bewijsmateriaal afwijst. In april wordt Renée zelfs beschuldigd van het mogelijk vervalsen van bewijs door Webcasso.

Vorderingen verkocht

Volgens advocaat Don Ceder heeft Webcasso in dit geval de vordering gekocht van T-Mobile. Dit komt volgens hem vaker voor. In een videogesprek met Amber en Renée geeft hij tips en uitleg. [Tekst loopt door onder video]

Confrontatie

Webcasso werkt in opdracht van zusterbedrijf Direct Pay, dus daar gaan we naar toe. De overeenkomst waarop de vordering gebaseerd is, kan Arjan ons niet ter plekke laten zien. Na enig aandringen belooft hij deze later toe te sturen. Dit heeft hij ook gedaan, alleen een beetje vreemd dat hiervoor anderhalf jaar tijd en bemiddeling van Kassa nodig was.
Echt een uitleg waarom het mis ging heeft Arjan ook niet, maar hij heeft wel goed nieuws. De vordering blijkt al in december vorig jaar te zijn stopgezet. Alleen zijn ze ‘even’ vergeten om dat aan Renée te vertellen. Dat terwijl Renée in april nog beschuldigd werd van het mogelijk vervalsen van bewijs. Ook daar heeft hij geen goede reden voor, maar hij biedt wel zijn excuses aan.
We hebben ook contact gehad met T-Mobile maar zij gaven aan dat ze niet aanwezig zouden zijn bij de opnames. Wel lieten zij weten nog telefonisch contact op te nemen met Renée.
Heb jij ook de Belbus nodig? Mail dan naar belbus@bnnvara.nl!
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!