Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: EHD Automotive verkoopt schadeauto en weigert koop te ontbinden

11-01-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2059 keer bekeken
  •  
belbus_20250111_still_v2

Al sinds april 2024 zit Rilana Muller in een uitzichtloze situatie rondom de aankoop van haar auto. Haar Seat Leon staat inmiddels al maanden stil voor haar deur. Ondanks meerdere ingebrekestellingen en tussenkomst van de rechtsbijstand weigert de verkoper EHD Automotive lange tijd om de verantwoordelijkheid te nemen.

Begin april 2024 koopt Rilana voor bijna 18.000 euro een tweedehands Seat Leon bij EHD Automotive. Een flink bedrag voor een alleenstaande moeder. Vanwege een eerdere goede ervaring en vertrouwen in de verkoper koopt ze de auto via WhatsApp zonder de auto eerst te zien. Achteraf geen goede beslissing, want er blijkt veel mis met de auto.

Het begon met kleine dingen. De auto was vies en er zaten kleine gaatjes in de bekleding. Dat kon Rilana nog wel door de vingers zien. Maar toen ze eenmaal de weg op ging, kwamen de echte problemen pas naar boven. Het stuur begon te trekken en de ruitenwissers deden het niet.  

Twee dagen later trekt Rilana aan de bel. Ze belt met Eric Haneveld, de verkoper. Hij belooft dat de gebreken opgelost zullen worden, en wel vóór het einde van de maand. Dat gebeurt niet.

Twee garages concluderen: "Er is een schadeauto verkocht"

Inmiddels is Rilana negen maanden verder en heeft ze de auto nog amper kunnen gebruiken. Ze heeft de wagen door twee garages laten checken, en beide garages komen tot dezelfde conclusie: dit is een schadeauto.

Dit terwijl er bij de verkoop expliciet werd gezegd dat het géén schadeauto is. Sindsdien probeert Rilana samen met de verkoper tot een oplossing te komen. Rilana wil de koop het liefst ontbinden en haar geld terugkrijgen, maar daar gaat de verkoper niet mee akkoord. Hij biedt aan om de auto terug te kopen voor 14.950,00 euro.

Daar is Rilana het niet mee eens, dat zou namelijk betekenen dat ze 3000 euro betaalt voor een auto die ze amper heeft gebruikt. Omdat ze geen oplossing meer ziet, schakelt ze de Belbus in.

Ook een derde check wijst uit: het is wel degelijk een schadeauto

Mai schiet Rilana te hulp. Ze laten de auto nog één keer checken door een onafhankelijke schade-expert. Ook hij komt tot de conclusie dat dit een auto is met een schadeverleden. Genoeg reden dus om de koop te ontbinden.

Daarom belt Mai samen met Rilana naar EHD Automotive. Mai laat weten dat er een rapport is dat inderdaad aantoont dat het een schadeauto is. Het rapport wil ze graag persoonlijk overhandigen. Eric laat weten dat hij eigenlijk weg moet, maar dat ze langs mogen komen. Mai en Rilana snellen naar Elburg.

Tóch nog een oplossing: volledige bedrag terug

Na een verhitte discussie belooft de verkoper om naar het rapport te kijken. Daarna zal hij een passend bod doen op basis van de gebreken. Rilana heeft er een hard hoofd in.

Tóch krijgt ze donderdagavond een mail waarin Eric aanbiedt de auto terug te nemen, en wel in ruil voor het volledige oorspronkelijk betaalde bedrag. Rilana hoopt volgende week haar auto in te leveren en dan zal ook het bedrag worden overgeschreven.

Bekijk hieronder deze aflevering van de Belbus!

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

Gio Servas
Gio Servas
5 okt. 2022 - 5:26
Dit is allang bekend. Ze moeten een aantal vliegbewegingen maken anders verliezen ze een deel van de start en landingsrechten. Dat dit achterlijk is, ja dat is zo, 1 van de vele achterlijke regels.
pahan
pahan
5 okt. 2022 - 5:06
Heeft het ook een reden, eigenlijk? Tijdens lockdown had het te maken met landingsrechten, is dit ook zo iets?
Sven Stevin
Sven Stevin
4 okt. 2022 - 16:55
Je hoeft geen groot licht te zijn om te vermoeden dat het in de EU anders gesteld zou zijn en geen goed betaalde professionele onderzoeksjournalist om dat in een handomdraai bewezen te zien. https://www.parool.nl/wereld/ondanks-klimaatverandering-duizenden-lege-vluchten-om-landingsrechten-te-houden~b8764235/ Het bericht dat de Guardian een Britse krant is en zich beperkte tot een onderzoek voor het Verenigd Koninkrijk is toch geen reden om deze zaak ook zo beperkt onder de aandacht te brengen. Geen dank dat ik het dus even voor u gedaan heb.
1 Reactie
Bouwman2
Bouwman25 okt. 2022 - 13:10
Nou, dan weet ik er ook wel een paar.......
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
4 okt. 2022 - 15:16
Je wilt niet weten hoeveel bussen ik zie langskomen met geen tot weinig passagiers.
1 Reactie
EenMening3
EenMening34 okt. 2022 - 16:48
@sunshine Buiten de spits komt dit, vooral op interlokale lijnen regelmatig voor. Maar dat is moeilijk te voorkomen als men altijd dezelfde frequentie aanhoudt, bijvoorbeeld 2 keer/uur. In sommige streken wordt daarom buiten de spits met kleine busjes gereden.
Ranonkel2
Ranonkel2
4 okt. 2022 - 13:53
Mooi voorbeeld van de nadelen van belachelijk strikte regelgeving rondom het vliegen.
3 Reacties
r v b
r v b4 okt. 2022 - 17:57
@Ranonkel2: Nee, mooi voorbeeld van veel te lakse regelgeving rondom het vliegen.
GeenProbleem
GeenProbleem4 okt. 2022 - 18:56
@rvb Juist niet laks, die vliegmaatschappijen kost het alleen maar geld maar moeten die vluchten maken om hun slots te behouden.
r v b
r v b4 okt. 2022 - 20:19
@GeenProbleem: Laks dus. Vliegmaatschappijen vervuilen opzettelijk met als doel meer winst te maken. Asociaal dat ze het doen, en laks dat het mag.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor