Al sinds april 2024 zit Rilana Muller in een uitzichtloze situatie rondom de aankoop van haar auto. Haar Seat Leon staat inmiddels al maanden stil voor haar deur. Ondanks meerdere ingebrekestellingen en tussenkomst van de rechtsbijstand weigert de verkoper EHD Automotive lange tijd om de verantwoordelijkheid te nemen.
Begin april 2024 koopt Rilana voor bijna 18.000 euro een tweedehands Seat Leon bij EHD Automotive. Een flink bedrag voor een alleenstaande moeder. Vanwege een eerdere goede ervaring en vertrouwen in de verkoper koopt ze de auto via WhatsApp zonder de auto eerst te zien. Achteraf geen goede beslissing, want er blijkt veel mis met de auto.
Het begon met kleine dingen. De auto was vies en er zaten kleine gaatjes in de bekleding. Dat kon Rilana nog wel door de vingers zien. Maar toen ze eenmaal de weg op ging, kwamen de echte problemen pas naar boven. Het stuur begon te trekken en de ruitenwissers deden het niet.
Twee dagen later trekt Rilana aan de bel. Ze belt met Eric Haneveld, de verkoper. Hij belooft dat de gebreken opgelost zullen worden, en wel vóór het einde van de maand. Dat gebeurt niet.
Inmiddels is Rilana negen maanden verder en heeft ze de auto nog amper kunnen gebruiken. Ze heeft de wagen door twee garages laten checken, en beide garages komen tot dezelfde conclusie: dit is een schadeauto.
Dit terwijl er bij de verkoop expliciet werd gezegd dat het géén schadeauto is. Sindsdien probeert Rilana samen met de verkoper tot een oplossing te komen. Rilana wil de koop het liefst ontbinden en haar geld terugkrijgen, maar daar gaat de verkoper niet mee akkoord. Hij biedt aan om de auto terug te kopen voor 14.950,00 euro.
Daar is Rilana het niet mee eens, dat zou namelijk betekenen dat ze 3000 euro betaalt voor een auto die ze amper heeft gebruikt. Omdat ze geen oplossing meer ziet, schakelt ze de Belbus in.
Mai schiet Rilana te hulp. Ze laten de auto nog één keer checken door een onafhankelijke schade-expert. Ook hij komt tot de conclusie dat dit een auto is met een schadeverleden. Genoeg reden dus om de koop te ontbinden.
Daarom belt Mai samen met Rilana naar EHD Automotive. Mai laat weten dat er een rapport is dat inderdaad aantoont dat het een schadeauto is. Het rapport wil ze graag persoonlijk overhandigen. Eric laat weten dat hij eigenlijk weg moet, maar dat ze langs mogen komen. Mai en Rilana snellen naar Elburg.
Na een verhitte discussie belooft de verkoper om naar het rapport te kijken. Daarna zal hij een passend bod doen op basis van de gebreken. Rilana heeft er een hard hoofd in.
Tóch krijgt ze donderdagavond een mail waarin Eric aanbiedt de auto terug te nemen, en wel in ruil voor het volledige oorspronkelijk betaalde bedrag. Rilana hoopt volgende week haar auto in te leveren en dan zal ook het bedrag worden overgeschreven.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!