Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Belbus: Drie dagen gestrand door Chinese Eastern Airlines

01-02-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
157 keer bekeken
  •  
Joost en Daniëlle boeken samen een vakantie naar het zonnige Bali. Na een fijne vakantie vliegen ze terug met de vliegtuigmaatschappij China Eastern Airlines. Maar op de dag van vertrek mogen ze het vliegtuig niet in! Ze struinen drie dagen lang over het vliegveld in afwachting van hulp door China Eastern Airlines. Maar die hulp komt niet, dus na drie dagen boeken ze zelf een ticket. Maar dit geld krijgen ze maar niet terug.
Het stel koopt de tickets via Expedia bij China Eastern Airlines. Op de terugweg vliegen ze van Bali naar Shanghai, en vanaf daar weer naar Amsterdam.  Op de dag van de terugvlucht zien Joost en Daniëlle dat er een storm is. Ze bellen Expedia en die raden het stel aan om alsnog naar het vliegveld te gaan. Daar aangekomen staat hun vlucht niet op de borden. Ze gaan naar de balie van Chinese Eastern Airlines, maar ze mogen niet mee! Wat er precies aan de hand is blijft onduidelijk. China Eastern Airlines biedt het stel een hotel aan, maar ondanks veel moeite krijgen ze geen vlucht terug aangeboden.

Gestrand

Drie dagen lang gaan Joost en Daniëlle naar de balie van airline. Maar tevergeefs. Ze bellen ook met Expedia en kantoren Chinese Eastern Airlines. Dit loopt op in de kosten: de telefoonrekeningen zijn bij elkaar opgeteld rond de 600 euro. Na drie dagen onzekerheid willen Joost en Danielle graag naar huis, dus ze besluiten op eigen kosten een vlucht naar Amsterdam te boeken. Deze vlucht kost het stel maar liefst 1700 euro.

Geen compensatie

In Nederland nemen ze direct contact op met Expedia. Die laat weten niks te kunnen doen en schuiven de klacht door naar China Eastern Airlines. Het kantoor van China Eastern Airline in Amsterdam zegt dat ze met het kantoor in Denpasar (Bali) contact moeten opnemen. Na veel moeite krijgen ze 800 euro terug. Maar dit is nog lang niet toereikend voor de 1700 euro van de nieuwe tickets en de belkosten van ruim 600 euro.  In totaal 2300.
China Eastern Airlines is enorm slecht te bereiken, onder andere omdat het bedrijf enorm groot is en het heel ver weg zit. Ze zeggen niet meer compensatie te kunnen bieden omdat de vlucht volgens de airline gecanceld was door weersomstandigheden.

Verdrag van Montreal

Remco Kuilman is de oprichter van Aviclaim. Dit is een claimclub gespecialiseerd in de rechten van vliegtuigpassagiers.
Met het kopen van de oorspronkelijke tickets bij China Eastern Airlines belooft de airline dat ze Joost en Daniëlle zullen vervoeren van A naar B. Maar dit hebben ze niet gedaan! Voor de compensatie hiervan komt het Verdrag van Montreal kijken. Volgens dit wereldwijde Verdrag van Montreal horen Joost en Daniëlle compensatie te krijgen voor eventuele extra gemaakte kosten die ze hebben gemaakt door het niet vliegen met de oorspronkelijke vlucht. Ze hebben hierdoor sowieso recht op het bedrag van de vliegtickets en eventueel ook de belkosten.

De confrontatie

Sahil gaat samen met Joost en Daniëlle op pad om de kosten terug te eisen. Helaas wil het Chinese bedrijf absoluut niet met “de media” in gesprek. Joost en Danielle mogen binnenkomen voor een gesprek, maar Kassa moet buiten wachten.
Het bedrijf biedt in het gesprek hun excuses aan. Ook zeggen ze dat door een tyfoon in Shanghai een eerdere vlucht was gecanceld. Hierdoor waren veel passagiers van Chinese Eastern Airlines gestrand op Bali. Omdat deze passagiers op de vlucht van Joost en Daniëlle werden gezet pasten zij er niet meer bij. Het bedrijf geeft aan te hebben geleerd van de situatie en dat ze inzien dat ze dit beter moeten afhandelen. Desnoods door een vlucht bij een andere airline aan te bieden.
Ze krijgen in ieder geval volledige ticket gecompenseerd. Ook gaat de airline onderzoek doen naar de telefoonkosten, maar waarschijnlijk worden deze ook gecompenseerd. Dit kan een paar weken duren. Uiteraard houden we het in de gaten!
Heb jij ook de Belbus nodig? Mail naar belbus@bnnvara.nl en wie weet helpt Sahil jou binnenkort uit de penarie!
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor