Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: betaalstoring bij Booking.com leidt tot dubbele kosten

  •  
06-04-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
457 keer bekeken
  •  
belbus leader 930 520
Hans boekt bij Booking.com een hotelkamer voor een vriend. Door een betaalstoring, boekt hij de kamer echter 2 keer. Hans neemt contact op met zowel het hotel als Booking.com. Booking.com zegt dat het hotel akkoord moet gaan met de terugbetaling, terwijl het hotel weer naar Booking.com wijst. Hans wordt dus van het kastje naar de muur gestuurd.
Hans boekt in februari een kamer in een Spaans Hotel voor een vriend. Hij boekt de kamer via Booking.com, kosten: €670,30. Hans doet dit wel vaker, omdat zijn vriend niet zo vreselijk bedreven is in dat soort internetzaken. Voorheen ging dat altijd goed.
Mislukte betaling
Deze keer gaat er echter bij het afronden van de betaling iets mis. Hans krijgt het bericht dat de betaling niet is gelukt. Hij boekt daarom nogmaals dezelfde kamer en deze keer lukt de betaling wel.
 Alleen blijkt later dat de eerste betaling helemaal niet mislukt is. 1 minuut na de eerste bevestiging, ontvangt Hans de tweede. Hij heeft ineens 2 kamers geboekt en ook het bedrag is 2 keer van de rekening van zijn vriend afgeschreven. Dat was natuurlijk niet de bedoeling!
Kastje naar de muur
Meteen klimt Hans in zijn telefoon. Hij belt zowel met Booking.com als met het hotel.
Omdat hij een aardig woordje Spaans spreekt, kan hij de hotelmedewerkers goed verstaan. Zij vertellen hem dat zoiets kan gebeuren en dat het geld gewoon teruggestort kan worden. Echter moet dit wel door Booking.com worden gedaan.
Als Hans vervolgens contact opneemt met Booking.com, krijgt hij te horen dat niet zij, maar het hotel verantwoordelijk zou zijn voor de terugboeking. Ook in het vele mailcontact dat Hans met beide partijen heeft, wordt door hen telkens naar de ander gewezen. Hij wordt dus steeds van het kastje naar de muur gestuurd.
Omdat Hans er zelf niet uitkomt, schakelt hij de Belbus in. Hopelijk kan dan wel een van de kamers geannuleerd worden. Want de dubbele boeking is niet alleen zonde van het geld, Hans voelt zich ook nog eens super schuldig tegenover zijn vriend. Amber neemt het stokje weer over van Renze en schiet Hans te hulp!
Een beetje geluk
Omdat Hans de kamer bij Booking.com heeft geboekt, zijn zij de verantwoordelijke partij. Door de manier waarop de medewerkers van Booking.com met Hans om zijn gegaan, krijgen we het idee dat ze misschien niet zo’n plezier hebben in hun werk.
Samen met Hans willen we daarom de medewerkers van Booking.com wat geluk brengen. En omdat uit onderzoek is gebleken dat bewegen gelukkig maakt, nemen we een dansende verrassing voor hen mee. Om in Spaanse sferen te blijven, dansen we de Macarena!
Nog lang en gelukkig
Nadat we de medewerkers gelukkig hebben gemaakt, is het aan Booking.com om Hans gelukkig te maken. Pepijn Rijvers, chief marketing officer van Booking.com, geeft aan dat een dubbele boeking niet vreemd is. Het gebeurt vaak dat iemand bijvoorbeeld voor zijn gezin meerdere kamers boekt. Maar als iemand daar vervolgens meerdere keren over mailt, dan moeten ze daar natuurlijk beter naar kijken. Helemaal als het komt door een storing op de website. Pepijn biedt hiervoor zijn excuses aan.
Ook heeft hij een oplossing voor Hans. Booking.com annuleert 1 van de kamers en Hans ontvangt zijn geld terug. Hans hoeft zich daardoor niet meer schuldig te voelen tegenover zijn vriend. Als blijk van goede wil, hoeft zijn vriend ook niet te betalen voor de eerste paar nachten van de boeking die wel blijft staan. Als Amber vraagt of er misschien ook nog iets leuks voor Hans gedaan kan worden, schudt Pepijn ook nog een kortingsbon uit zijn mouw. Iedereen gelukkig!
Heb jij ook de Belbus nodig? Mail dan naar  belbus@bnnvara.nl

Meer over:

booking.com, belbus
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor