Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Belbus: Afslankringen.nl bestookt klant met onterechte incasso’s

  •  
30-09-2017
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
224 keer bekeken
  •  
600x275_belbus1.jpg
Harma Franken wil graag een detox kuur proberen. Maar zij heeft geen zin iedere dag in de weer te moeten met een blender of slowjuicer. Toevallig stuit ze via een Facebookadvertentie op een alternatief; het bedrijf Afslankringen.nl biedt speciale ‘detoxpleisters’ aan. Deze pleisters zouden jouw lichaam ontgiften tijdens de slaap. Harma zet de bestelling van €24,95 in haar winkelmandje. Voordat zij via iDeal betaalt, besluit ze toch nog even op internet naar recensies over het bedrijf te zoeken. En daar schrikt ze van. Op klachtenwebsites staan ontzettend veel negatieve uitlatingen over Afslankringen.nl. Zo zouden zij de producten niet of veel te laat opsturen, geen geld retourneren, ongewenste bestellingen plaatsen en zowel via de telefoon als de e-mail onbereikbaar zijn.
Spookbestelling
Harma neemt een wijs besluit en bestelt de pleister niet. Maar volgens Afslankringen.nl heeft ze wel een bestelling geplaatst. Harma mailt naar Afslankringen.nl dat zij de bestelling wenst te annuleren. Helaas krijgt zij geen enkele reactie van het bedrijf. Dus blijft ze mailen en blijft ze aangeven de producten niet meer te willen. Na vijf dagen ziet ze in haar online-account dat haar bestelling is geannuleerd. ‘Opgelost’, zou je denken. Maar dan ziet Harma plotseling dat er een tweede bestelling is geplaatst. Deze keer met de optie ‘achteraf betalen’. Dat heeft Harma absoluut niet zelf gedaan. Zij heeft diezelfde dag namelijk nog een online klacht geplaatst over het bedrijf en probeert bovendien al een week van haar eerste bestelling af te komen. Waarom zou ze dan een tweede bestelling plaatsen? Ze mailt wederom naar het bedrijf en annuleert ook deze bestelling. Maar weer krijgt Harma geen antwoord van Afslankringen.nl.
Aanmaningen
Wat Harma wel krijgt, zijn aanmaningen. Waarbij het bedrag plots is opgelopen tot €65. Hoewel de optie ‘achteraf betalen’ volgens de algemene voorwaarden van Afslankringen.nl helemaal niet mogelijk is, krijgt Harma toch een rekening van Billink: de achteraf betaalservice waar Afslankringen.nl gebruik van maakt. En het blijft er niet bij één. Omdat Harma niet bereid is een cent te betalen, ontvangt zij aanmaningen van zowel het CIB als DirectPay; twee incassobureaus. Harma laat het er niet bij zitten en schrijft een verweerschrift. Via Billink krijgt zij eindelijk een reactie van Afslankringen.nl. Helaas met de teleurstellende woorden:  ‘Wij kunnen een bestellingen zelf niet aanpassen, ook de betaalmogelijkheid kunnen wij niet aanpassen. Dit kan alleen de klant zelf.’ Harma is woedend; ze weet namelijk honderd procent zeker dat zij geen tweede bestelling heeft geplaatst.
Onterechte incasso
Wat moet je als consument doen als je van mening bent een onterechte incasso te hebben ontvangen? Connie Maathuis, directeur van de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen, legt uit: “Op het moment dat je een brief krijgt, is het van belang dat je reageert. Via de post of via de mail. Vraag in dat laatste geval ook altijd om een leesbevestiging. Wacht de reactie van het incassobureau af en als men het dan nog niet eens is, wederom in de pen klimmen. Vooral altijd blijven reageren.” Harma mailt en schrijft zich een slag in de rondte maar helaas zonder resultaat. Buiten de ene reactie op het verweerschrift blijft het vanuit Afslankringen.nl stil. Het enige dat Harma ontvangt, zijn nog meer aanmaningen. Omdat ze er zelf niet meer uitkomt, besluit ze de Belbus in te schakelen.
Waanzinnige drukte
Ruben van Diermen, de eigenaar van Afslankringen.nl, blijkt zelf in Spanje te wonen. Gelukkig is hij wel bereid met Amber en Harma te Skypen. Van Diermen legt uit dat de mails niet beantwoord zijn ‘vanwege de drukte’. In de automatische reply-mail naar consumenten schrijft Afslankringen.nl dat zij per uur gemiddeld  ‘860 mails en 560 privéberichten op Facebook ontvangen’.  Ook wordt er volgens het bedrijf  ‘elke seconde een reactie geplaatst op Facebook’.  Ruben van Diermen bevestigt ‘dat dit aantal inderdaad kan kloppen’. Hij voegt eraan toe dat er daardoor ‘een vertraging van één à twee dagen kan ontstaan’. Op de vraag waarom Harma op haar ruim vijftien mails nooit een reactie heeft ontvangen, heeft de directeur helaas geen antwoord. Volgens van Dieren werken hij en zijn collega’s er hard aan de achterstand bij te werken. Opvallend is dat er, volgens de gegevens in de Kamer van Koophandel, bij Afslankringen.nl maar één werkzaam persoon is: de heer van Diermen zelf. Tot slot blijft de directeur voet bij stuk houden dat de tweede bestelling nooit is geannuleerd. De vele mails met annuleringsverzoeken die Harma kan tonen, bewijzen echter het tegendeel. 
Credit
Van Diermen belooft de aanmaningen in te trekken en Harma te compenseren voor alle eventueel buitengerechtelijke kosten. De eerste belofte heeft hij een dag na de opnames waargemaakt middels het sturen van een mail. Over de tweede belofte heeft Harma tot de uitzending nog niets gehoord.
Hulp nodig?
Heb jij ook De Belbus nodig? Mail naar  belbus@bnnvara.nl . Like ook de Belbus op Facebook en volg de Belbus op Twitter !
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor