Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belastingbetaler de dupe van Schipholkrimp

  •  
08-09-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1112 keer bekeken
  •  
vliegen schiphol 1127

Schiphol krimpt het volgende vliegseizoen van 500.000 naar 460.000 vluchten. Het gevolg? Vliegtickets worden duurder en dus mag de belastingbetaler opdraaien voor de krimp. Dat blijkt uit een document rond de krimpplannen waarin het ministerie van Infrastructuur onomwonden stelt dat de consument de prijs zal betalen voor de reductie op Schiphol.

De Tweede Kamer besloot afgelopen donderdag dat demissionair minister Harbers door kan met zijn plan om de luchthaven vanaf april 2024 te verkleinen. De verwachting is dat de ticketprijzen voor vliegreizigers gemiddeld met zo’n 5 tot 10 procent stijgen, meldt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout aan de Telegraaf. Dat percentage komt boven op de huidige prijzen die al flink gestegen waren het afgelopen jaar.

Blijven vliegen of toch met de auto?

De krimp leidt tot overstappers die lang moeten wachten, ticketprijzen die stijgen, een beperkter aanbod van bestemmingen en meer reizen die beginnen in het buitenland. De krimp van 10 procent doet consumenten twijfelen of ze nog wel willen vliegen. Volgens Lieshout zal een deel inderdaad met de auto op vakantie gaan. Hij vermoedt dat een ander deel zal uitwijken naar andere buitenlandse luchthavens.

Overstappen naar het buitenland

Luchtvaartmaatschappijen gaan de grens over. Zo breidde Corendon de afgelopen jaren al bewust uit op luchthavens net buiten Nederland, zoals Brussel en Weeze. Ook touroperator TUI houdt zich bezig met de verschuiving naar het buitenland. Topman Arjan Kers benadrukt dat Schiphol de basis moet blijven, maar dat de maatschappij kijkt naar meer samenwerking met TUI België en TUI Duitsland.

Hoge kosten

Kers vertelt de Telegraaf dat hij zich zorgen maakt over de prijsstijgingen. Volgens hem moet op vakantie gaan voor iedereen beschikbaar blijven en niet voor een deel van de consumenten onbetaalbaar worden. Maar luchtvaartmaatschappijen krijgen nou eenmaal te maken met hoge kosten. Dat komt doordat bij de krimp hun vloot en personeel minder efficiënt ingezet kunnen worden. Daarnaast betaalt de luchtvaartmaatschappij voor het gebruik van Schiphol. Die kosten moeten na de krimp door een kleiner aantal passagiers worden gefinancierd.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat constateert hetzelfde in een uitgebreid document over krimpplannen, de belastingbetaler zal de dupe worden. Het ministerie verwacht namelijk dat banen zullen verdwijnen en dat zorgt voor minder belastinginkomsten en hogere uitgaven aan toeslagen.

Geschrapte vluchten

Luchtvaarteconoom Lieshout benoemt dat luchtvaartmaatschappijen de minst voordelige vluchten zullen schrappen. “Dat zijn met name korte-afstandsvluchten, vluchten met veel overstappers en weinig zakelijk vervoer en vrachtvluchten. Verre vluchten blijven grotendeels ongemoeid.”

Bron: ANP/De Telegraaf

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (3)

@qwerty@
@qwerty@
11 sep. 2023 - 12:51
Ze moeten 8 % krimpen maar, de prijzen zullen tussen de 5 en 10 % omhoog gaan, dat zal wel 10 % worden dan. "En ook niets over een ander alternatief dan de auto: het openbaar vervoer. Dat zou beter op elkaar moeten aansluiten in Europa. " Hoezo zou Nederland aansluiten in Europa ? Den auto: een liter benzine wordt 21 cent duurder, een liter diesel gaat 13,5 cent meer kosten. Den trein werd/wordt fors duurder, in 2023 werd het gemiddeld 5,5% duurder. Voor 2024 moeten reizigers rekening houden met een een prijsverhoging van gemiddeld circa 7%. Dus ja, waar gaan we nog naar toe ? We moeten gewoon werken (hopelijk thuis...als dat kan) voor de belastingen en thuiszitten omdat het reizen te duur is, tenzij je 3x modaal bent.
wong
wong
11 sep. 2023 - 12:15
Een aantal mensen dachten slim te zijn door een huis te bouwen met een wijds uitzicht. Het paradijselijke viel echter tegen toen Schiphol door zijn succes uit ging breiden. Toen waren de rapen gaar. Maar Schiphol was er toen echt wel eerst. Dus voor wie slaap tekort komt, is het echt 'eigen schuld, dikke bult'. Het is een beetje vergelijkbaar met poenige mensen die een huis aan het water laten bouwen in de uiterwaarden. Neemt niet weg dat Schiphol wel een beetje meer bij mag dragen aan de bestrijding van de milieuvervuiling. Des te meer omdat zij al decennialang profiteren van belastingvoordelen.
GreesjeG
GreesjeG
11 sep. 2023 - 9:38
Wat me opvalt in dit artikel is dat er niets wordt gezegd over de overlast die omwonenden van Schiphol hebben van de vluchten. Ook niets over de reden dat de prijzen altijd zo laag waren (de overheid subsidieert de brandstoffen) en de schade die de uitstoot van vliegtuigen oplevert aan het milieu an dus aan onze gezondheid. En ook niets over een ander alternatief dan de auto: het openbaar vervoer. Dat zou beter op elkaar moeten aansluiten in Europa. Ik weet dat er ook heel veel belastingbetalers zijn die blij zijn met de krimp van vluchten en de hogere prijzen.
BNNVARA LogoWij zijn voor