Bel-me-niet Register: waarom word je nog steeds gebeld?
22-09-2018
•
leestijd 2 minuten
•
1514 keer bekeken
•
Bedrijven en organisaties die consumenten benaderen voor telemarketing zijn sinds 1 oktober 2009 wettelijk verplicht aan het einde van het gesprek te verwijzen naar het Bel-me-niet Register. Dit om consumentenirritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Des te irritanter als je dan tóch ongewenste telefoontjes blijft ontvangen.
Uit een enquête onder ruim 2.000 Kassa-kijkers, blijkt dat bijna iedereen zich heeft aangemeld voor het Bel-me-niet Register. Toch krijgt 82% nog steeds ongewenste telefoontjes, waarvan ruim een kwart minimaal wekelijks. Het zijn vooral energiebedrijven (60%) en goede doelen (44%) die bellen, maar ook kranten (34%) en telecomproviders (22%) weten de telefoon te vinden. De geënquêteerden vinden het vooral vervelend dat ze producten aangesmeerd krijgen die ze niet nodig hebben.
Ook worden 6 op de 10 ondervraagden regelmatig gebeld door organisaties waar ze in het verleden een dienst hebben afgenomen of lid van zijn geweest.
Regelgeving
En dat laatste kan kloppen. Er zijn namelijk een aantal situaties waarin je toch nog gebeld kunt worden, ondanks inschrijving bij het Bel-me-niet Register.
Allereerst duurt het een paar weken voor je inschrijving verwerkt is. Maar bedrijven en organisaties waar je nu óf in het verleden een relatie mee hebt gehad, mogen je blijven benaderen voor soortgelijke producten. De
Telecommunicatiewet
stelt geen termijn aan het gebruik van gegevens van een (voormalige) klant.
Daarnaast mag een bedrijf of organisatie je bellen als je dit zelf hebt gevraagd. Ook marktonderzoek valt níet onder de wet, maar dit onderzoek mag dan niet gekoppeld zijn aan de verkoop van een product of dienst.
Recht van verzet
Tijdens ieder gesprek met een telemarketeer kun je gebruik maken van je ‘recht van verzet’. Je geeft dan aan dat je in de toekomst niet meer wilt worden gebeld. De organisatie is vervolgens wettelijk verplicht je telefoonnummer uit alle lijsten te verwijderen, zodat je niet meer gebeld kunt worden door deze specifieke partij. Dit geldt ook voor bedrijven en organisaties waar je oud-klant bent.
Als je niet meer gebeld wilt worden voor marktonderzoek, kun je je inschrijven bij
Onderzoekfilter
. Dit is kosteloos, maar de blokkade geldt maar voor drie jaar.
Toezichthouder
De
Autoriteit Consument & Markt
houdt toezicht op de regels. Consumenten die een klacht hebben, kunnen deze indienen bij
ConsuWijzer
. Bij overtreding kan de ACM een boete opleggen van maximaal 900.000 euro per overtreding.
Ministerie van Economische Zaken
De Telecommunicatiewet is in 2009 in werking getreden en valt onder het
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
. Het ministerie laat Kassa weten dat staatssecretaris Keijzer dit najaar met een consumentenbeleid komt, waar telemarketing ook in is opgenomen. Over het Bel-me-niet Register kunnen ze nog niets concreets zeggen.
Kamervragen
William Moorlag, Tweede Kamerlid voor de PvdA, vindt deze praktijk onwenselijk en gaat naar aanleiding van de Kassa-enquête Kamervragen stellen aan staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken. “Het Bel-me-niet Register moet beter werken. De regel dat bedrijven tot in het oneindige mogen blijven bellen als de consument oud-klant is, moet worden geschrapt.”