Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bedrijven vragen onterecht om paspoortkopie

13-02-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
paspoort_NL_14.jpg
Bedrijven blijven medewerkers en klanten vragen om een kopie van hun identiteitsbewijs terwijl dat volgens de wet in veel gevallen niet meer mag. Dat meldde het College bescherming persoonsgegevens (CBP) donderdag. Om de wettelijke regels te verduidelijken kwam het CPB in 2012 met richtlijnen voor het gebruik van kopietjes van rijbewijs of paspoort.
Identiteitsfraude
Volgens het CBP wordt bijvoorbeeld bij het afsluiten van een abonnement op een sportschool nog steeds onterecht gevraagd om een identiteitsbewijs. ,,Natuurlijk moeten bedrijven kunnen controleren of hun klanten zijn wie ze zeggen dat ze zijn'', aldus Wilbert Tomesen van het college. ,,Maar stapels kopietjes van paspoorten is bijna vragen om identiteitsfraude. Met grote financiële en maatschappelijke gevolgen voor burgers.''
Aanpassing beleid
De Belastingdienst bleek bedrijven zelfs te adviseren kopietjes te vragen. Na tussenkomst van het CBP heeft de fiscus het beleid aangepast. Werkgevers mogen een kopie van het identiteitsbewijs van hun personeel vragen, maar bedrijven die personeel inhuren of werk uitbesteden mogen dat niet.
Meldingen
De afgelopen tijd ontving het CBP ruim 1000 meldingen die te maken hebben met het kopiëren van identiteitsdocumenten in sectoren uiteenlopend van de evenementen- tot de hotelbranche.
ANP Kassa besteedde al eens aandacht aan dit probleem. Klik hier voor het fragment.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!