Bedrijfslogo’s Unilever tussen onafhankelijke topkeurmerken bij Doe Maar Lekker Duurzaam
10-11-2018
•
leestijd 1 minuten
•
70 keer bekeken
•
Bij de actie Doe Maar Lekker Duurzaam van de Nationale Postcode Loterij worden ten onrechte een aantal bedrijfslogo’s van Unilever opgenomen tussen erkende topkeurmerken als Fairtrade en UTZ. Dat is onjuist en verwarrend voor de consument die daarmee de indruk krijgt met een onafhankelijk topkeurmerk te maken te hebben. “Het zijn geen keurmerken, maar bedrijfslogo’s”, zegt Kirsten Palland van Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal vanavond in Kassa.
Milieu Centraal is twee jaar geleden in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken gekomen met een top 11 van erkende topkeurmerken om juist een einde te maken aan het woud van keurmerken waar de consument geen wijs meer uit kon worden.
De Doe Maar Lekker Duurzaam-actie van de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever neemt in een brief aan deelnemers van de Postcodeloterij en ook online een aantal bedrijfslogo’s van Unilever, waaronder het Knorr Sustainability Partnership en Rijk Aan Smaak en Gemaakt met Duurzaam Verbouwde Groenten, op in het rijtje erkende topkeurmerken. In de brief staat in de tekst boven dat rijtje: ‘Kijk altijd op de verpakking of u één van de keurmerken ziet staan om zeker te zijn van een duurzamere keuze.’
Ten onrechte dus, stelt Milieu Centraal dat Unilever en de Postcodeloterij oproept dat niet meer te doen. De actie loopt nog tot en met 18 november. In de live-uitzending van Kassa reageert Unilever op de kritiek.