Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bedrijf repareert quad niet kosteloos

  •  
22-10-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
1474 keer bekeken
  •  
belbus 930x520
Sinan Mortaji werkt bij een sportschool in Nijmegen en is fan van terreinwagens met vier wielen: de quad. In april 2016 koopt de Nijmegenaar voor 3100 euro een MadMax 300cc bij Motorpromo.nl in Hardenberg. Hij is helemaal blij wanneer de splinternieuwe quad in mei wordt geleverd. Maar de pret is van korte duur, want met nog geen 50 kilometer op de teller, krijgt de quad problemen.
Eerste keer terug
Sinan gaat terug naar de winkel. Daar wordt eind juni onder de garantie het motorblok en de achterbrug vervangen. Om redenen die Sinan niet begrijpt worden de onderdelen wel kosteloos vervangen, maar de arbeidsuren die gemaakt zijn om de achterbrug te plaatsen, moet hij zelf betalen. Volgens de winkel, omdat Sinan de quad verkeerd gebruikt zou hebben of niet goed zou hebben onderhouden. Sinan weet niet waar de winkel het over heeft en begrijpt niet waarom de achterbrug buiten de garantie zou vallen. Sinan is het er niet mee eens, maar wil ook graag een oplossing. Uiteindelijk betaalt Sinan 200 euro en hoopt dat daarmee de kous af is.
Weer kapot
Sinan krijgt de quad terug, maar de problemen zijn daarmee niet over. In juli start de quad niet goed, er klinken trilgeluiden en Sinan krijgt een bijna-dood-ervaring wanneer de remmen van de quad opnieuw zomaar midden op een rotonde in Nijmegen blokkeren. De politie komt erbij en Sinan durft vanaf dat moment niet meer op het voertuig te rijden. De Nijmegenaar neemt begin augustus opnieuw contact op met de winkel.
Tweede keer
Het bedrijf biedt Sinan telefonisch opnieuw aan om eventuele vervangende onderdelen te betalen, maar voor de loonkosten moet Sinan toch echt weer zelf opdraaien. Wanneer Sinan via de mail vraagt om kosteloos herstel van zijn quad, krijgt hij de volgende reactie: “Kosteloos herstellen kan alleen als er sprake is van een fabrieksfout, dit zullen wij eerst moeten controleren in de werkplaats.” Wetende dat hij de eerste keer ook moest betalen voor de reparatie, is Sinan huiverig om zonder toezegging de quad naar de werkplaats te brengen. Sinan heeft nu 3300 euro betaald voor een quad die niet werkt en ziet het niet zitten om meer geld in het voertuig te steken. Sinan gaat naar het juridisch loket en stuurt een brief waarin hij het bedrijf sommeert om de quad alsnog kosteloos te repareren.
Algemene voorwaarden
In de algemene voorwaarden van MotorPromo.nl is het volgende te lezen:
Algemene voorwaarden MotorPromo.nl.
Generlei betekent ‘op geen enkele manier’. Deze zin geeft Sinan niet veel vertrouwen in een goede afloop. De winkel moet gewoon wettelijk minimaal 6 maanden volledige garantie geven op een goed werkend product. Maar in de algemene voorwaarden van de winkel lijkt de winkel zich boven de wet te willen stellen.
Reacties
Als antwoord op zijn aangetekende brief van het juridisch loket, krijgt Sinan de volgende reactie: “Wij hebben u een goed product geleverd, echter heeft deze onderhoud nodig zoals duidelijk aan u is uitgelegd, mondeling en schriftelijk.” Sinan vraagt zich af welk gebrek aan onderhoud voor problemen aan de motor zou hebben geleid. De quad is maar een paar maanden oud en er staan nauwelijks kilometers op de teller. Sinan krijgt geen toezegging, dat de reparatie kosteloos wordt uitgevoerd. In dezelfde mail schrijft Motorpromo.nl “Nogmaals, als er sprake is van een fabrieksfout zijn wij bereid deze kosteloos te herstellen, echter problemen veroorzaakt door verkeerd gebruik of slecht onderhoud worden niet vergoed.” Uit het telefonisch contact dat volgt, maakt Sinan op dat het bedrijf nog altijd wil dat Sinan meebetaalt. Sinan weet niet meer wat hij moet doen en mailt de Belbus.
Belbus
De Belbus gaat langs bij MotorPromo in Hardenberg. Terwijl wij in Nijmegen aan het filmen zijn, stuurt Motorpromo een mail naar de redactie, waarin het bedrijf nogmaals zegt dat er wel degelijk onder garantie kosteloos gerepareerd wordt als meneer daar recht op heeft. Mooi, dat willen we dan graag meteen afhandelen wanneer we met quad en al langsgaan. We worden ontvangen door de chef werkplaats Dominique Dekker. Wanneer we vragen waarom de quad niet kosteloos gerepareerd wordt, zegt hij opnieuw naar de zaak te moeten kijken om te kunnen beoordelen of er sprake is van een garantiekwestie. Ja, daar schiet Sinan nu niet veel mee op. De zaak speelt al te lang en er is te veel contact geweest om het daarbij te houden. Na veel vijven en zessen krijgen we eindelijk de lang verwachtte toezegging: de quad zal kosteloos weer deugdelijk worden gemaakt.
Staartje
Na de opnames krijgt de redactie van de Belbus nog een mail van Motorpromo. Het bedrijf schrijft dat Sinan Mortaji de quad onoordeelkundig heeft gebruikt. Sinan zou de quad onbedoeld zelf kapot hebben gemaakt. Hoe Sinan dat heeft gedaan, staat er niet bij. En ook het bewijs voor het oneigenlijke gebruik ontbreekt. Het bedrijf schrijft ook dat het uit coulance toch de motor wil repareren en de eerste rekening terug gaat betalen. We houden het in de gaten.
Belbus
Heb je ook de belbus nodig? Mail belbus@vara.nl of stuur ons een bericht via Facebook of Twitter .

Meer over:

quad, belbus
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!