Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Banken verstrekken te hoge leningen aan klanten

21-11-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
51 keer bekeken
  •  
geld stapel 930
Banken en andere kredietaanbieders verstrekken nog steeds wel eens leningen die klanten helemaal niet kunnen dragen. Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is sprake van overkreditering en dat is verboden. De toezichthouder ziet op dit punt onvoldoende verbetering en sluit maatregelen daarom niet uit.
De financiële waakhond heeft meer aanmerkingen op de dienstverlening van banken. De AFM waarschuwt er bijvoorbeeld al een tijdje voor dat leningen waarop amper wordt afgelost, niet in het belang zijn van de klant. Ook is er ruimte voor verbetering bij automatische beleggingsdiensten. Banken zouden hun klanten beter moeten ondervragen over hun bereidheid om risico's aan te gaan.

'Versterken vertrouwen'

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) benadrukt dat de sector de onderzoeksconclusies komende tijd zal oppakken. ,,De sector werkt hard aan het versterken van vertrouwen en aan het centraal stellen van het klantbelang. Maar we zijn er nog niet. De gebeurtenissen dit jaar motiveren banken om het in alle opzichten nóg beter te doen'', aldus NVB-voorzitter Chris Buijink.

'Vertrouwen banken redelijk stabiel'

Een peiling in opdracht van de brancheorganisatie wijst uit dat het vertrouwen in banken de laatste tijd redelijk stabiel is. De hoge boetes voor Rabobank en ING wegens nalatigheid bij het voorkomen van witwassen en ophef over beloningen in de sector zorgden ervoor dat het vertrouwen dit jaar tijdelijk terugliep, maar later herstelde het sentiment weer. Voor het vertrouwensonderzoek zijn 12.000 consumenten ondervraagd door bureau Ipsos. ANP
Banken en andere kredietaanbieders verstrekken nog steeds wel eens leningen die klanten helemaal niet kunnen dragen. Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is sprake van overkreditering en dat is verboden. De toezichthouder ziet op dit punt onvoldoende verbetering en sluit maatregelen daarom niet uit.
De financiële waakhond heeft meer aanmerkingen op de dienstverlening van banken. De AFM waarschuwt er bijvoorbeeld al een tijdje voor dat leningen waarop amper wordt afgelost, niet in het belang zijn van de klant. Ook is er ruimte voor verbetering bij automatische beleggingsdiensten. Banken zouden hun klanten beter moeten ondervragen over hun bereidheid om risico's aan te gaan.
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) benadrukt dat de sector de onderzoeksconclusies komende tijd zal oppakken. ,,De sector werkt hard aan het versterken van vertrouwen en aan het centraal stellen van het klantbelang. Maar we zijn er nog niet. De gebeurtenissen dit jaar motiveren banken om het in alle opzichten nóg beter te doen'', aldus NVB-voorzitter Chris Buijink.
Een peiling in opdracht van de brancheorganisatie wijst uit dat het vertrouwen in banken de laatste tijd redelijk stabiel is. De hoge boetes voor Rabobank en ING wegens nalatigheid bij het voorkomen van witwassen en ophef over beloningen in de sector zorgden ervoor dat het vertrouwen dit jaar tijdelijk terugliep, maar later herstelde het sentiment weer. Voor het vertrouwensonderzoek zijn 12.000 consumenten ondervraagd door bureau Ipsos.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor