Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Banken moeten beter op klanten letten'

09-11-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
spaargeld sparen geldkist 930 520
Banken moeten meer doen om te voorkomen dat huizenbezitters financiële problemen krijgen bij bijvoorbeeld een scheiding of een verandering van baan. Dat concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Banken moeten hypotheek betaalbaar houden

De toezichthouder geeft banken overigens een ruime voldoende op het centraal stellen van het klantbelang bij hypotheken, blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De AFM wil echter dat de banken nog meer doen om te zorgen dat hypotheken betaalbaar blijven voor klanten.

Duidelijker over risico's lenen

De AFM geeft banken een 3,7 op een schaal van 5 voor hypotheken. De meetmethode is aangepast dus een vergelijking met vorig jaar is niet mogelijk. Bij het onderdeel lenen zakte de beoordeling van een 3 naar een 2,4. Banken zouden onder meer duidelijker over de risico's van leningen moeten zijn. Ook op beleggen zakte het cijfer enigszins.

Vertrouwen in banken is gestegen

Verder blijkt uit een enquête van de NVB dat het algemene vertrouwen in banken licht is gestegen. Zo scoren banken beter dan vorig jaar op klantcontact en deskundigheid.

Openheid en eerlijkheid kan beter

NVB-voorzitter Chris Buijink ziet positieve punten, maar vindt dat er nog voldoende werk aan de winkel is. ,,Vooral op het gebied van open en eerlijk moeten we nóg beter. Zo bleek bijvoorbeeld uit de panelgesprekken dat consumenten willen weten wat er met hun spaargeld gebeurt, volledige transparantie verwachten over hun bankzaken en proactieve advisering op prijs stellen.'' ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!