Begin september lieten we in Kassa voor het eerst zien hoe honderden mensen voor miljoenen euro’s werden opgelicht met spoofing, de uiterst geraffineerde vorm van oplichting waarbij je gebeld wordt door een crimineel mét het telefoonnummer van je bank. Gisteravond kwam er net voor de kerstdagen dan tóch goed nieuws voor al die slachtoffers. De banken zijn na overleg met minister Hoekstra overeengekomen dat ze spoofingklanten toch financieel tegemoet gaan komen.
Wij lieten het er de afgelopen maanden niet bij zitten en ook politiek Den Haag heeft zich keihard laten horen tegen het beleid van banken ABN Amro, ING en de Volksbank om alle verantwoordelijkheid voor de schade van hun klanten van zich af te schuiven. Gisteravond kwam er dan toch goed nieuws voor al die slachtoffers. Stichting GIBO, die opkomt voor honderden spoofing slachtoffers, is uiteraard erg blij met het resultaat. De totale gemelde schade bij hen was inmiddels opgelopen tot zo’n 10 miljoen euro.
'Coulance'
Wel zijn er nog onduidelijkheden over wat de tegemoetkoming precies in gaat houden en of dit verschilt per bank. De banken benadrukken dat zij uit coulance vergoeden, het is nog niet duidelijk of het uitgangspunt is dat alle spoofinggedupeerden het complete bedrag dat zij kwijt zijn geraakt ook daadwerkelijk terugkrijgen. Dit lijkt afhankelijk te zijn van voorwaarden die de bank kan gaan stellen over in hoeverre sprake is geweest van ‘grove nalatigheid’ van de gedupeerde klant.
Advocaat Marius Hupkes, die Stichting GIBO bij stond in het voorbereiden van rechterlijke stappen tegen banken om vergoeding af te dwingen, stelt: “Als een bank het woordje coulance gebruikt is dat eigenlijk een juridisch trucje. Daarmee geven ze aan dat ze vinden dat ze geen juridische verplichting hebben. Stel je voor dat er toch nog rechtszaken nodig zijn, dan kunnen ze zeggen dat ze nergens toe verplicht zijn. Ik had liever gehad dat de verplichting wat harder was vastgelegd. Overigens heeft de rechter dan het laatste woord.” Advocaat Hupkes sluit niet uit dat er alsnog rechtszaken nodig zullen zijn als banken binnen de groep spoofingslachtoffers toch gevallen gaan afwijzen. Dat is nu nog onduidelijk. Gedupeerde spoofingklanten moeten daarnaast in elk geval aangifte hebben gedaan bij de politie. In de komende weken worden zij bericht door hun bank over de specifieke invulling van deze tegemoetkoming.
Identiteit bank misbruikt
Aleid van der Zwan van de Nederlandse Vereniging van Banken reageert in de studio om dit nieuws van de banken toe te lichten. Volgens de branchevereniging kiezen banken er nu voor om uit coulance te vergoeden, ook al zijn ze daar volgens hen niet wettelijk toe verplicht, omdat in het geval van spoofing de identiteit en de naam van de bank misbruikt zijn. Opvallend is dat tot nog toe banken die niet wilden vergoeden daar geen boodschap aan hadden. Alleen de Rabobank vergoedde in principe de schade van spoofing voor haar klanten om dezelfde reden die nu door alle banken wordt ondersteund; De klant dacht met de bank te maken te hebben omdat de identiteit van de bank kon worden misbruikt omdat criminelen via spoofing techniek ervoor kunnen zorgen dat het lijkt alsof zij met het telefoonnummer van de bank bellen.
Houd ons op de hoogte
Ben jij ook slachtoffer geworden van spoofing? En ontvang je in de komende tijd bericht van je bank waarin volgens jou onterecht wordt gesteld dat je géén compensatie krijgt voor het hele bedrag dat je door spoofing oplichting bent kwijtgeraakt? Laat het ons dan weten en mail je verhaal naar kassa@bnnvara.nl.