Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Babymelk verkocht zonder verplichte tekst'

31-07-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
133 keer bekeken
  •  
babymelk.jpg
Elf winkelketens, waaronder Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat, overtreden de wet rondom marketing voor babyvoeding. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) in een groot aantal zaken die waren aangespannen door voedselwaakhond Foodwatch.
Borstvoeding
In hun webshops verkopen de bedrijven babymelkpoeder zonder daarbij te vermelden dat borstvoeding beter is, zoals wettelijk verplicht is. Foodwatch diende 29 klachten in en kreeg in alle gevallen gelijk. Van de RCC hebben de ketens te horen gekregen dat ze hun website moeten aanpassen. Ook de producent van flesvoeding heeft een tik op de vingers gekregen.
Verbijsterend
Foodwatch noemt het maandag verbijsterend ,,dat een wet die bedoeld is om baby's te beschermen tegen de commercie, massaal wordt overtreden". Volgens de organisatie ,,toont dit het falen aan van de beloofde zelfregulering van de voedingsindustrie en het falen van de handhavende overheidsinstantie NVWA".
De Warenwet
Volgens de Warenwet moet bij babymelkpoeder niet alleen worden vermeld dat borstvoeding beter is, maar ook wat er precies in het poeder zit en dat ouders het alleen zouden moeten gebruiken in overleg met een arts of consultatiebureau. De enige gezondheidsclaim die is toegestaan, is een vermelding over een verminderd gehalte aan melkeiwitten voor zuigelingen die daar allergisch voor zijn. Reclame maken voor flesvoeding is verboden. ANP

Meer over:

rcc, babymelk, warenwet
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!