Autoverzekeraars 'dwingen' consument te blijven
03-04-2012
• leestijd 2 minuten
Er zitten grote verschillen tussen de Bonus/Malus ladders van autoverzekeringen in premiestijging na schade door schuld. De premiestijging varieert na een schade tussen de 0 en 160 procent. Ook zijn er grote verschillen in terugval na schade. Iemand met 21 schadevrije jaren verliest bij de ene verzekeraar géén schadevrije jaren terwijl hij bij de andere 18 jaar achteruitgaat. "Door deze grote terugval zijn deze mensen in feite ‘gedwongen’ om bij hun huidige autoverzekering te blijven", aldus Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl
Verlies schadevrije jaren
De premie valt bij een nieuwe verzekeraar met 3 schadevrije jaren doorgaans een stuk hoger uit. Vooral consumenten met veel schadevrije jaren lopen het risico om na een schade veel schadevrije jaren te verliezen. Klanten van bijvoorbeeld autoverzekeraar Onna-onna met 21 schadevrije jaren verliezen na één schade 18 schadevrije jaren, doordat zij terugvallen op de B/M ladder. Bij FBTO vallen mensen met 21 schadevrije jaren terug naar 4 schadevrije jaren. Gemiddeld verliezen verzekerden met 21 schadevrije jaren 11 schadevrije jaren. Autoverzekeraar Ditzo kent geen terugval op de B/M ladder. Hierdoor blijven klanten van deze verzekeraar na schade op dezelfde trede staan en verliezen zij ook geen schadevrije jaren.
Grote verschillen premiestijging
Terugval op de B/M ladder heeft niet alleen gevolgen voor de schadevrije jaren, maar ook voor de premie die dan stijgt. Voor iemand met 6 schadevrije jaren stijgt de premie na één schade met gemiddeld 60%. Autoverzekeraar ABN AMRO kent zelfs bij dit voorbeeld een premiestijging van 160 procent na één schade, terwijl Ditzo geen premiestijging na schade kent.
Ondoorzichtigheid
"Het bonus/malus systeem is ondoorzichtig aangezien elke autoverzekeraar een andere ladder hanteert, waardoor de instapkorting, terugval en verlies van schadevrije jaren verschillen. Nog geen 30 procent van de verzekeraars laat in zijn ladder duidelijk de schadevrije jaren en de treden zien. Daarnaast zetten veel autoverzekeraars niet het aantal schadevrije jaren op de polis, maar alleen de B/M treden. Waardoor onduidelijkheid ontstaat bij de consument," aldus
Verzekeringssite.nl
Bron: Verzekeringssite