Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Autoriteit pakt handel in nepreviews en neplikes aan
25-06-2020
•
leestijd 2 minuten
•
52 keer bekeken
•
De Autoriteit Consument & Markt pakt de handel in nepreviews en
neplikes aan. De toezichthouder heeft vastgesteld dat er Nederlandse
bedrijven actief zijn op internet die misleidende beoordelingen van
producten en diensten al dan niet tegen betaling aanbieden voor gebruik
op onlineplatforms als Facebook, Instagram, You Tube en Google. Deze
beoordelingen zijn nep, omdat ze niet de eigen ervaring van echte
consumenten weergeven, aldus de ACM.
"Het bewust inzetten van nepreviews, neplikes en nepvolgers schaadt
het vertrouwen van consumenten in het internet als marktplaats", zegt
Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM. "Consumenten moeten
kunnen vertrouwen op de informatie die zij online aantreffen en hun
aankoop daarop baseren. Bovendien kan het gebruik van misleidende
beoordelingen leiden tot oneerlijke concurrentie tussen bedrijven.
Daarom treden wij hiertegen op."
Influencers
Volgens de ACM gebruiken bedrijven, influencers en anderen de
nepbeoordelingen om het beeld van hun bedrijf, product of dienst te
manipuleren, waardoor consumenten worden misleid over de kwaliteit of
populariteit van een bedrijf, product of dienst. De toezichthouder
constateert ook dat bedrijven negatieve nepreviews inzetten om
concurrenten in een kwaad daglicht te zetten. De schade voor de
online-adverteerders door de nepreviews en -likes wordt wereldwijd
geschat op zeker 1,2 miljard euro, meldt de ACM.
Opsporen
De waakhond gaat bedrijven opsporen die nepreviews aanbieden en
draagt ze vervolgens op hun praktijken te stoppen. Daarbij vordert de
ACM hun klantbestanden en op basis daarvan gaat de ACM bedrijven,
influencers en anderen die de misleidende beoordelingen gebruiken
aanspreken. Weigeren partijen hun overtredingen te staken, dan kan de
ACM onder meer overgaan tot het opleggen van boetes. ANP